7 SMARTE TIPS: Når du skal bestille hotell på nettet er det greit å vite at både rabatter og tilgjengelighet kanskje ikke er helt som det ser ut til. Foto: Shutterstock

Vi guider deg gjennom hotelljungelen

Sju enkle tips for å få billige hotellrom

Ikke la deg stresse av bookingsidene. Det er ikke sikkert hotellet bare har ett rom igjen, og rabatten bookingselskapene tilbyr kan være fiktiv. Her er sju enkle tips.

Publisert Sist oppdatert

Et flertall av oss bestiller direkte på hotellets hjemmesider når vi bestiller hotellopphold i Norge. Men når vi skal bestille hotellrom i utlandet, går  de fleste nordmenn inn via bestillingssider på nett for å  booke.

Det viser en undersøkelse gjort av Kantar TNS for NHO Reiseliv (2016).

Andelen bestillinger via bookingportalene er økende. Da er det greit å vite hvordan hotellbookingsidene fungerer. Her er sju smarte tips som guider deg gjennom jungelen. 

Les også: Slik får du billigst hotell

1. UNDERSØK

Sjekk prisene på bookingsidene og sidene som sier de sammenligner prisene på et bestemt hotell. Så sjekker du hotellets egen side. Merk deg også hvilke betingelser som gjelder hvis du bestiller via en bookingside kontra direkte fra hotellet.

2. NEPPE UTSOLGT

Lar du deg stresse over at det er få rom igjen på bookingsiden? Eller at du ser på det siste rommet på siden? De store bookingsidene selger ikke alle rommene til de enkelte hotellene, så det er mest sannsynlig mange rom igjen.

3. RABATTER

Rabattene som bookingsidene opererer med er ofte fiktive. Hotellrom varierer i pris, akkurat som flybilletter. Den prisen de har tatt utgangspunkt i er kanskje en pris i høysesong, eller når det er ekstra press på rom, som ved store konferanser.

Les også: På Island bor du på en herlig blanding av hoteller og overnattingssteder

4. MARKEDSFØRING

Kanskje har du hørt om Guldsmeden Hotels? Eller et annet spesielt hotell? Når du søker dukker ett av disse hotellene opp hos bookingsider, enten de selger hotellet eller ikke. Du kan oppleve at de sier at hotellet du søkte på er utsolgt, eller at det ikke kommer opp, men de vil lokke med andre hoteller og tilbud. Du er lurt inn på siden.

5. KUNDEFORHOLD

Når du bestiller rom gjennom en av nettgigantene er du deres kunde. Du kan ikke klage på for eksempel manglende avbestillingsmuligheter eller pris direkte til hotellet.

6. STRESS

Du opplever kanskje å bli fortalt at mange er inne og ser på det hotellet du vil bo på samtidig med deg? Eller at den storbyen du søker på er nesten utsolgt? Slik blir du stresset inn i en bestilling.

7. IKKE STOL PÅ RANGERINGEN

På nettet er det alltid en kamp om å være øverst. For å havne høyt oppe, eller bli merket som eksempelvis bestselger, betaler hotellene mer provisjon til bookingsidene. Dette er altså ikke nøytrale forbrukeropplysninger.