Vi guider deg gjennom hotelljungelen
Sju enkle tips for å få billige hotellrom
Ikke la deg stresse av bookingsidene. Det er ikke sikkert hotellet bare har ett rom igjen, og rabatten bookingselskapene tilbyr kan være fiktiv. Her er sju enkle tips.
Et flertall av oss bestiller direkte på hotellets hjemmesider når vi bestiller hotellopphold i Norge. Men når vi skal bestille hotellrom i utlandet, går de fleste nordmenn inn via bestillingssider på nett for å booke.
Det viser en undersøkelse gjort av Kantar TNS for NHO Reiseliv (2016).
Andelen bestillinger via bookingportalene er økende. Da er det greit å vite hvordan hotellbookingsidene fungerer. Her er sju smarte tips som guider deg gjennom jungelen.
Les også: Slik får du billigst hotell
1. UNDERSØK
Sjekk prisene på bookingsidene og sidene som sier de sammenligner prisene på et bestemt hotell. Så sjekker du hotellets egen side. Merk deg også hvilke betingelser som gjelder hvis du bestiller via en bookingside kontra direkte fra hotellet.
2. NEPPE UTSOLGT
Lar du deg stresse over at det er få rom igjen på bookingsiden? Eller at du ser på det siste rommet på siden? De store bookingsidene selger ikke alle rommene til de enkelte hotellene, så det er mest sannsynlig mange rom igjen.
3. RABATTER
Rabattene som bookingsidene opererer med er ofte fiktive. Hotellrom varierer i pris, akkurat som flybilletter. Den prisen de har tatt utgangspunkt i er kanskje en pris i høysesong, eller når det er ekstra press på rom, som ved store konferanser.
Les også: På Island bor du på en herlig blanding av hoteller og overnattingssteder
4. MARKEDSFØRING
Kanskje har du hørt om Guldsmeden Hotels? Eller et annet spesielt hotell? Når du søker dukker ett av disse hotellene opp hos bookingsider, enten de selger hotellet eller ikke. Du kan oppleve at de sier at hotellet du søkte på er utsolgt, eller at det ikke kommer opp, men de vil lokke med andre hoteller og tilbud. Du er lurt inn på siden.
5. KUNDEFORHOLD
Når du bestiller rom gjennom en av nettgigantene er du deres kunde. Du kan ikke klage på for eksempel manglende avbestillingsmuligheter eller pris direkte til hotellet.
6. STRESS
Du opplever kanskje å bli fortalt at mange er inne og ser på det hotellet du vil bo på samtidig med deg? Eller at den storbyen du søker på er nesten utsolgt? Slik blir du stresset inn i en bestilling.
7. IKKE STOL PÅ RANGERINGEN
På nettet er det alltid en kamp om å være øverst. For å havne høyt oppe, eller bli merket som eksempelvis bestselger, betaler hotellene mer provisjon til bookingsidene. Dette er altså ikke nøytrale forbrukeropplysninger.