For sent til flyet eller fergen?
Dette har du rett til hvis du ikke kommer med
Kommer du for sent til avgang med fly eller ferge, er det i utgangspunktet du som må ta ansvaret – selv om det ikke er din skyld. Men fergeselskapene strekker seg i mange tilfeller langt for å finne en løsning.
Billetten er i orden, og du er på vei i god tid. Underveis oppstår noe uforutsett.
Det er mye trafikk, en ulykke stopper all trafikk, eller veiarbeid gjør at du må kjøre en omvei.
Når du kjører inn på kaia er de siste bilene i ferd med å kjøre om bord, eller gaten til flyet er stengt når du kommer halsende gjennom sikkerhetskontrollen.
Fordi du er sent ute, mister du plassen. Hva har du krav på?
Operatørene har først og fremst ansvar for egne forsinkelser, og de har ikke plikt til å kompensere reisen dersom passasjeren kommer for sent, sier Transportklagenemnda.
Generelt gjelder det derfor å være ute i god tid.
Oppmøtetidspunktet til fergene avhenger av reiseruten og om man reiser med bil eller ikke. Normalt må man være ute 1 time i forveien.
Hos flyselskapene avhenger oppmøtet av hvor i verden du skal reise.
Flyr du til USA må du være ute i ekstra god tid og minst to timer før flyavgang.
Hvis du kommer for sent til fergen ...
Dersom du møter senere enn en time før avgang, uavhengig av grunn, kan du risikere å miste plassen din dersom det er fullt på bildekk.
Hvis du ser at du blir forsinket, kan det være lurt å ringe bookingen og gi beskjed.
Hvis det er ledige plasser, vil de fleste fergeselskapene strekke seg så langt de kan, men du har ingen garanti.
Les også: Her er Europas beste campingplasser
Kommer du for sent, har du ikke ha krav på refusjon av billetten, men avhengig av billettype vil du kunne bookes om til neste avgang.
Reiseforsikring kan i enkelte tilfeller dekke deler av billetten, men dette må du som reisende sjekke selv.
Se hva forsikringsselskapene sier nederst i saken.
Hvis du kommer for sent til flyet ...
Hvis du har en billett med vilkår som begrenser muligheten til å booke om eller refundere, er det ditt eget ansvar, og du får ikke refundert billetten, ifølge Norwegian og SAS.
Med tanke på eventuell kompensasjon må du ta kontakt med forsikringsselskapet. Men det kan finnes tilfeller hvor det er naturlig å finne en løsning, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.
– Det kan dukke opp situasjoner som kalles force majeure, som akutt sykdom og mer alvorlige hendelser. Da er det viktig å skaffe dokumentasjon og ta det opp med SAS med en gang.
Hvis du er for beruset
Har du tatt et glass for mye, er uhøflig og bråkete eller utgjør en sikkerhetsrisiko, kan du bli nektet avreise – uten rett til kompensasjon eller plass på neste avgang.
Transportskadenemnda understreker at det i utgangspunktet er den reisendes eget ansvar, men at praksis kan være litt forskjellig fra selskap til selskap, og at hvert tilfelle må sees for seg.
– Noen begynner ferien litt friskt allerede på flyplassen, og da hender det at vi dem ta seg en kopp kaffe og slappe av litt.
Det kan være en fin og myk løsning, og det kan gjøres en vurdering om vedkommende blir booket om på neste fly, sier SAS.
Les også: Glimt av det samme Norge før og nå
Men i verste fall kan du bli nektet ombordstigning og risikere politianmeldelse.
DFDS understreker at man også kan bli ansvarlig, ikke bare for egne omkostninger, men også for rederiets.
Color Line stopper fulle passasjerer, men refunderer billetten, så sant det ikke er en økonomibillett.
Dekkes ikke av forsikringen
Sitter du fast i kø på vei til flyplassen eller ferjekaia, får du ikke hjelp av reiseforsikringen dersom du ikke når fram i tide.
– Forsikringen dekker kun dersom egen bil er involvert i ulykken – ikke dersom man blir forsinket på grunn av trafikkulykke med andre biler, bekrefter Therese Nielsen, ansvarlig for reiseforsikringene i Sparebank 1 forsikring.
Heller ikke Europeiske reiseforsikring dekker utgifter dersom man ikke rekker neste transportmiddel på grunn av trafikkork – uansett årsak til korken.
Gjensidige dekker utgiftene dersom man rammes av kø etter trafikkuhell med andre biler involvert.
– Men dersom årsaken kun er stor trafikk, vegarbeid og lignende, er ikke det et ansvar vi tar. Kjører man feil eller har forsovet seg må også kunden ordne opp selv. Så vi anbefaler alle å være ute i god tid, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.