Bli med veibok-redaktør Per Roger Lauritzen:
På tur langs Soot- og Grasmokanalen
Norges første kanal med sluser er vel verdt et besøk. Det langstrakte kulturminnet ligger langs svenskegrensen og kan oppleves både til fots og til vanns.
Det er utrolig flott å padle en kajakk eller kano gjennom et belte av vannliljer.
Det kan du oppleve ute på den langstrakte innsjøen Mortsjølungen på grensen mellom Innlandet og Viken fylker.
Da er du omtrent midt på det imponerende kanalanlegget.
Det strekker seg fra innsjøen Skjervangen i Eidskog kommune i Innlandet til innsjøen Setten i Aurskog-Høland kommune i Viken fylke.
Attraksjonsskiltet som forteller om dette anlegget står ved Monsrud på FV21 i Eidskog og leder inn på en kilometers bygdevei, og frem til de nederste slusene. Der er det en liten parkeringsplass og et par opplysningsskilt som forteller om kanalsystemet. Parkeringsplassen ligger ved sluse nummer 4 og det er en god sti som fører frem til de nærmeste slusene høyere og lavere i terrenget.
Les flere reisesaker på Motor:
-
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
-
Motors reiseklubb i september 2024:
Bli med langs den legendariske Silkeveien
-
Motors reiseklubb i september:
Dra på høsttur til Alpene og vakre Salzburg
-
Statens vegvesen:
Hit reiser nordmenn på bilferie i sommer
-
Motors reiseklubb:
Den skjulte perlen langs Genèvesjøen
-
Motors reiseklubb:
Fantastisk rundreise i Slovenia, Kroatia og Italia
-
Statens vegvesen:
– Det skal bli færre og bedre rasteplasser
-
Motors reiseklubb: Sveits
Fantastisk reise med tog
-
Motors reiseklubb: Andalucía
De aller beste opplevelsene
-
Nord for Atlanterhavsveien:
Norge på sitt mest storslagne
Det er kun sluse 4 som er restaurert slik den opprinnelig så ut. De andre 15 slusene er til dels svært forfalne, men det er allikevel ikke vanskelig å se storheten i dette anlegget som ble bygget på 1840 -tallet.
Vil du oppleve hele anlegget bør du imidlertid gjøre som min kollega, Hans Ivar Lynne, og undertegnede og ta med kajakker og sette av hele dagen til turen. Vi tok med oss traller til å transportere farkostene, og dels dro og dels padlet oss langs det anlegget.
Det viste seg å være en flott opplevelse.
Imponerende pionerprosjekt
Før midten av 1800-tallet måtte tømmer fra Hedmark til Halden fløtes ned Mangenvassdraget og så via Sverige. Det var en lang og fordyrende omvei.
For å unngå denne ledet den legendariske kanalbyggeren Engebret Soot (se ramme) et omfattende prosjekt med å bygge en vannvei fra innsjøen Skjervangen i Mangenvassdraget til innsjøen Skjetten.
Engebret Soot
Den legendariske kanalbyggeren Engebret Soot ble født på plassen Sot i Aurskog i 1786 og må ha vært en stor teknisk begavelse. På tross av minimalt med skolegang konstruerte han sinnrike damanlegg og ledet omfattende utbygginger. Allerede som 19-åring bygde Engebret Soot dam ved Sotsjøen for å skaffe vann til en mølle. Fra 1847 til 1849 ledet han altså byggingen av Soot – og Grasmokanalen. Da denne sto ferdig fortsatte han med å lede den omfattende kanaliseringen av Haldenvassdraget helt til han døde i 1859.
Derfra kunne man sende tømmeret nedover Haldenvassdraget via innsjøen Mjermen, Mjerma og Hølandselva til Skulerudsjøen. Problemet var å få tømmeret over vannskillet.
For å få til det ble først elven Skjølåa kanalisert. Den går fra Innsjøen Mortsjølungen via Steintjenn til Skjervangen.
Med enkle midler bygde Soot og folkene hans 15 sluser av lokal stein og tettet med mose. Dette var de første slusene i Norge.
Tømmeret fra Hedmark kunne så bli sluset opp i den vel to kilometer lange innsjøen Mortsjølungen. Der ble det tauet over, og så sendt på en hestetrukket trallebane ca. 1,5 kilometer opp til den oppdemmede innsjøen Tvillingtjenn. Fra den kunne tømmeret fløtes vestover ned i innsjøen Gulltjenn, via en kanal. Videre gikk tømmeret gjennom en vannrenne ned i Setten.
Sommeren 1849 kunne kanalen innvies. Strekningen fra Skjervangen og opp i Mortsjølungen er senere kalt Soot-kanalen til minne om konstruktøren. Resten av strekningen kalles Grasmokanalen.
Engebret Soot drev anlegget frem til 1866 da han solgte det til Saugbruksforeningen for 15 000 spesidaler. Anlegget ble forbedret en del opp gjennom årene, og det ble bygget en ekstra sluse. Hestene på trallebanen ble erstattet av motorer og vannrenna fra Gulltjenn av en tømmerrenne.
I toppåret 1920 ble det transportert 222 768 stokker gjennom kanalen. Slusene var i drift frem til 1932 da de ble erstattet av lastebiltransport.
De ble restaurert i 1959 da Saugbruksforeningen var 100 år, men ble dessverre mye ødelagt i en flom i 1977. Sluse nummer 4 er siden reparert, men de fleste andre er som nevnt i sterkt forfall.
Trallebanen er dessverre også vekk, og kanaler og tømmerrenner videre fra Tvillingtjenn og Gulltjenn er det bare små rester igjen av.
Variert tur langs kanalen
Fra sluse 4 begynte vi med å forsøke å padle nedstrøms til Skjervangen for å få med oss starten på kanalen. Det viste seg å være litt vanskelig siden det var svært lite vann i elva da vi var der.
Isteden lastet vi kajakkene på trallene og dro dem langs Sootkanalvegen opp til Steintjenn. Der er det fint å sette utpå ved brua, og vi kunne også padle et stykke tilbake på kanalen til den øverste slusa.
Turen over den vesle innsjøen Steintjenn var en ren fornøyelse. Det gikk også greit å bære kajakkene de få hundre meterne opp langs elva og restene etter slusene nedenfor demningen ved Mortsjølungen.
Hele veien kom vi tett på de gamle slusene og det var lett å se at her må det ha vært mye slit med spade, hakke, trillebor og de andre enkle redskapene datidens kanalbyggere hadde å hjelpe seg med.
I kontrast til det var vår padling over den vel to kilometer lange innsjøen en ren fornøyelse, og bød blant annet på høydepunktet, padlingen gjennom vannliljene.
Fra østenden av Mortsjølungen var det frem med trallene igjen og vel 1,5 kilometer med trilling på god kjerrevei frem til FV21. Der var det et par hundre meter på asfalt før vi kunne sette utpå i Tvillingtjenn.
Den innsjøen var også en flott padleopplevelse i starten. Den østre delen av innsjøen er dessverre nesten gjengrodd av flytende torv så vi måtte lete litt før vi kom frem til kanalen mot Gulltjenn. Den er tilstoppet av nedfalne trær og en beverhytte så der kom vi ikke videre. Vi ble isteden enige om å se på den siste strekningen til fots. Det er fint det også.
I begynnelsen av august hvert år går det forresten en turmarsj fra sluse 4 til Setten. Det er sannsynligvis også en flott måte å oppleve både Soot- og Grasmokanalen på.
Har du fått med deg disse?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen