
VW GOLF GTE
På norsktoppen, med god grunn
Rimelig i pris, lavt forbruk og sportsbilfølelse i svingene gjør Golf GTE til en sikker hit på norske veier.
VW Golf GTE plug-in 2017
79 poeng
VW Golf GTE. Firesylindret turbo bensinmotor 150 hk/110 kW. Elmotor 102 hk/75 kW. Totalt 204 hk/150 kW. Toppfart: 222 km/t.
Komfort 8/10
Automatgir bidrar til komfortabel kjørefølelse. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag. Lav innvendig støy. Gode seter, god oversikt over instrumentpanelet. Koppholdere og armlener som standard.
Design 7/10
Bilen har et klassisk VW-design. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Samme designere og materialer som på Passaten.
Kjøreegenskaper 9/10
Det er umulig ikke å trives bak rattet i Golfen. Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskapene og stabilitet på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er meget god.
Miljø og forbruk 8/10
Rekkevidde: 22 km. mot oppgitt 50. Forbruk: 0,18 l/mil mot oppgitt 0,16, og det er testens laveste. CO2-utslipp: 41 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.
Utstyr 7/10
Greit med komfort-utstyr og det viktigste sikkerhetsutstyret er inkludert. Hengerfeste. Ryggekamera, fotgjengere-gjenkjenning, kollisjonsvarsler etc. koster ekstra.
Praktisk 6/10
Setene passer de fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. Bagasjerom på kun 272 l. Koppholder og armlene mellom setene. En av to testbiler som kan trekke henger.
Pris 9/10
Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt og en gunstig nybilpris. Den er kun kr. 50.000 dyrere enn rimeligste Golf og har greit med utstyr som standard.
Driftskostnader 8/10
Erfaringsmessig har VW Golf gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har 5 års/100.000 km nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere driftskostnader på drivstoff.
Sikkerhet 9/10
Fem stjerner i EuroNCAP. 94/89 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. For påkjørsel av fotgjengere fikk bilen 65 prosent og det trekker litt ned.
Annenhåndsverdi 8/10
Meget populær bruktbil, lavt verditap. Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og likt som klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen 5/6 poeng i forhold til markedet generelt og 4/6 poeng i forhold til klassen.
VW Golf er den suverene bestselgeren i Norge, og nå finnes den i nesten alle varianter:
Med bensin- og dieselmotor, ren elektrisk og som ladbar hybrid.
For kun kr. 50.000 mer enn den aller billigste Golf-modellen med 110 hesters bensinmotor, får du mye bil for pengene.
Bensin- og elmotoren har en samlet effekt på 204 hester, som gir svært raske akselerasjoner i alle situasjoner.
Den føles nesten som en sportsbil på svingete veier!

Fabrikken lover 50 kilometer på strøm, men på vår 36 kilometerlange testrunde i - 6 grader, kom vi 22 kilometer før bensinmotoren startet og det er lengst av fire plug-in-hybrider vi testet i vinter.
Vi noterte et forbruk på 0,18 liter på mila, noe som er rett i nærheten av oppgitt forbruk på 0.16, og testens laveste. Med denne Golfen kan man klare de daglige gjøremålene på en svært miljøvennlig måte, også vinterstid.

Det er vanskelig å finne noen som ikke trives bak rattet i en VW Golf.
Setene passer de aller fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. I det hele tatt gir bilen en svært god kjøreopplevelse.
En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men blir for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Likevel er vi ikke overrasket at også denne utgaven er en salgsvinner allerede.
