ELEGANT: Opel Insignia er en elegant og lettkjørt stasjonsvogn. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Opel Insignia stasjonsvogn:

En ny verden for Opel Insignia

Opel Insignia har fått et mer elegant utseende, en høyere følelse av kvalitet innvendig og er blitt betydelig mer lettkjørt. Sammenliknet med den gamle modellen, kan vi faktisk snakke om en helt ny verden.

Publisert Sist oppdatert

Opel Insignia stv 2017

70 poeng

Opel Insignia Sports Tourer aut. 1,5 T Premium. Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,5 lit. bensin m/turbo, 130 kW/165 hk v. 5.600 omdr. – dreiemoment 250 Nm v. 2.000 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,6 sek. Toppfart: 214 km/t. Dekk på testbilen: Continental SportContact 5 – 245/45 R18.

Komfort 7/10

Insignia har nye seter som passer oss vært godt. Førerplassen innbyr til en langtur. Samtidig er fjæringen og stabiliteten på dårlige veier god. Støynivået på grov asfalt kan virke plagsomt for mange. Head-up displayet som viser viktig informasjon på frontruten og de god LED hovedlysene bidrar til komforten.

Design 7/10

Gjennomgående og helhetlig design, rene linjer både innvendig og utvendig. Lekre detaljer og materialer gir et elegant og eksklusivt preg. Mange smakfulle detaljer vi falt for, som for eksempel at instrumentpanelet slukkes når motoren slås av.

Kjøreegenskaper 7/10

Nye Insignia er rundt 175 kilo lettere enn den gamle utgaven. Bilen er kvikkere og mer presis i kritiske manøvrer, samtidig som hjulene holder god kontakt med veibanen. Motoren på 156 hester gir helt greie prestasjoner, med 11,5 sekunder fra 0-100 km/t i vår måling. Bremsestrekningen på 32, 5 meter er kortest av alle testbilene.

Miljø og forbruk 5/10

Vi målte forbruket til 0,74 liter på mila på vår testrunde på 70 kilometer med en blanding av by og landevei. Dette er høyest av alle testbilene. Fabrikken oppgir 0,62 og et CO2-utslipp på 141 gram per kilometer. NOx-utslippet på 14,3 milligram per kilometer er gjennomsnittlig for en bensinbil, men mye lavere enn i en dieselbil.

Utstyr 9/10

Opel leverer Premium utstyr fra de rimeligste modellene. I tillegg til sikkerhetsutstyret som nevnt ovenfor, betyr det mye komfort-utstyr. Standard i vår testbil er blant annet head-up display, som viser viktig informasjon på frontruten, ryggekamera og dynamisk fartsholder, som automatisk holder avstanden til bilen foran.

Praktisk 8/10

Insignia Sports Tourer er en stasjonsvogn på nesten 5 meter. Det betyr at den har et baksete med god benplass og bredde. Her vil du kunne få plass til tre barneseter dersom de ikke er for store. Bagasjerommet på 560 liter er større enn hos de fleste konkurrentene. Når bakseteryggene felles ned, får du et stort lasterom med flatt gulv. Bilen kan trekke henger på 1405 kilo.

Pris 7/10

Billigste utgave av Insignia Sports Tourer koster 354.900 kroner. Vår testbil koster 405.900 kroner ferdig på veien. Det er en 156 hesters bensinmotor i begge. Opel leverer Premium utstyrspakke fra billigste utgave. Det betyr at du får en stor og romslig bil med mye utstyr for pengene.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Opel gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket fra testbilen med bensinmotor er riktignok høyere enn forventet – 0,74 liter på mila i vår måling. Du kan kjøpe den med dieselmotor og få et forbruk som ligger i overkant av 0,5 liter på mila. Opel gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting.

Sikkerhet 9/10

Insignia får høyeste karakter fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2017, med henholdsvis 93, 85 og 78 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Dette er høyere enn mange konkurrenter. Sikkerhetsutstyr: Automatisk bybrems med fotgjenger-gjenkjenning, kollisjonsvarsler, filskiftvarsler med automatisk korrigering og OnStar systemet som automatisk varsler nødetatene ved ulykker. I tillegg er LED Matrix hovedlys standard og gir svært godt lys. Du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com.

Annenhåndsverdi 4/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg bedre enn snittet både i markedet og i klassen, men generelt er det laber interesse for stasjonsvogner med fossilmotorer. Autolease anbefaler å velge 1.5T 165hk bensin med automat og utstyrsnivå Premium for at bilen skal holde seg best i pris.

Å designe en elegant stasjonsvogn, som først og fremst skal være praktisk, er vanskelig. Vi synes Opels designere har klart akkurat dette, samtidig som de har tatt vare på det praktiske innholdet.

Bilen er bygget på en helt ny plattform, er ni centimeter lenger enn utgående modell og har lengre akselavstand.

Det gir både bedre beinplass i baksetet og et bagasjerom som nærmer seg 600 liter.

For en familie med små barn er nye Insignia et svært godt alternativ. 

Likevel er det ikke det praktiske som slår oss som de største forandringene.

Vi finner oss svært godt til rette i de nye setene. Valget av bedre materialer gjør den følte kvaliteten klart høyere enn i gamle Insignia. Designen innvendig er mer elegant.

Kjøreopplevelsen preges først og fremst av at bilen er blitt 175 kilo lettere. Det betyr at den nye 1,5 liters bensinmotoren på 165 hester, føles mer enn sterk nok til å gi bilen kvikke og presise kjøreegenskaper. Sammenliknet med «gamle» Insignia, som føltes litt tung og traust, er bilen blitt mye mer lettkjørt.

Vår bil har et sekstrinns automatgir, og det bidrar selvfølgelig til økt kjørekomfort. Det samme gjør en bedre støydemping.

Rimeligste utgave av Insignia leveres med Premium-utstyr som standard. Det betyr at du får en godt utstyrt bil selv om du velger den billigste til 354.900 kroner.

Også sikkerhetsutstyret er bra, med blant annet OnStar-systemet som automatisk varsler nødetatene ved ulykker og gir anvisning om hvor bilen befinner seg.

LED Matrix hovedlys gir svært godt lys.

Bensinforbruket er kanskje det eneste minus. Vi målte 0,74 liter på mila på vår testrunde på 70 kilometer i vått høstvær og de er høyere enn i de andre store stasjonsvognene vi har testet i høst.

(se fakta om bilen under bildene)