ELEGANT: Nye Opel Insignia er betydelig mer elegant og lettkjørt enn utgående modell. Foto: Rune Korsvoll

Vi har prøvekjørt nye Opel Insignia

I denne bilen må vi lete nøye for å finne feil

Bilen har fått et mer elegant utseende, en høyere følelse av kvalitet innvendig og er blitt betydelig mer lettkjørt. Nye Opel Insignia er rett og slett blitt bedre på alle måter. Og denne gang er det virkelig snakk om store forbedringer.

Publisert Sist oppdatert

I denne bil-klassen er det stasjonsvogn som teller. Derfor er forventningene store til nye Opel Insignia Sports Tourer.

Og vi kan slå fast med en gang: Den innfrir.

Bilen er bygget på en helt ny plattform, er ni centimeter lenger enn utgående modell og har lengre akselavstand. Det gir både bedre beinplass i baksetet og større bagasjerom som nå tar 560 liter.

For å sette det i perspektiv, så har Ford Mondeo 500 liters bagasjerom, mens VW Passat oppgis til 650.

Les også: Ny forbrukstest kan gjøre bilene 100.000 dyrere

Likevel er det ikke det praktiske som slår oss først med nye Insignia.

Utseende er blitt betydelig mer elegant.

Og på plass bak rattet finner vi oss svært godt til rette i de nye setene. Valget av bedre materialer gjør den følte kvaliteten klart høyere enn i gamle Insignia.

Kjøreopplevelsen preges først og fremst av at bilen er blitt 175 kilo lettere.

Det betyr at den nye 1,5 liters bensinmotoren på 165 hester, føles mer enn sterk nok til å gi bilen kvikke og presise kjøreegenskaper.

Sammenliknet med «gamle» Insignia, som føltes litt tung og traust,  er bilen blitt mye mer lettkjørt.

Vår bil har et sekstrinns automatgir, og det bidrar selvfølgelig til økt kjørekomfort. Det samme gjør en bedre støydemping.

Opels filosofi i Norge er at alle biler skal ha bra med utstyr som standard. Rimeligste utgave har derfor Premium utstyrspakke.

Standard i vår testbil er komfortutstyr som headup-display, som viser viktig informasjon på frontruten, ryggekamera og dynamisk fartsholder, som automatisk holder avstanden til bilen foran.

Sikkerhetsutstyret består blant annet av automatisk bybrems med fotgjenger-gjenkjenning, kollisjonsvarsler, filskiftvarsler med automatisk korrigering og OnStar systemet som automatisk varsler nødetatene ved ulykker og gir anvisning om hvor bilen befinner seg.

Les også: På tre minutter blir denne bilen et fly

I tillegg er LED Matrix hovedlys standard og skal ifølge Opel gi lys helt ut til 400 meter foran bilen.

I tillegg fungerer det slik at du kan kjøre på fjernlys hele tiden, og lyktene legger en skygge over biler du møter og kjører bak.

Vår bil koster 395.900 kroner pluss registreringskostnader.

Med så mye utstyr føles det faktisk som en god pris sammenliknet med VW Passat, som er lederen i klassen.

Noe negativt i det hele tatt?

Det måtte være bensinforbruket som vi målte til 0,71 liter på mila – en god del høyere enn fabrikken oppgir.

I tillegg måtte vi lese instruksjonsboken for å finne riktig bruk av den adaptive fartsholderen. Ikke veldig intuitiv betjening. Eller er det bare sjåføren?

Om kort tid er en Country Tourer-utgave med litt høyere bakkeklaring, åttetrinns automatgir og firehjulstrekk på plass.

Da snakker vi om en pris fra 619.900 kroner med en 210 hesters dieselmotor.

DATA

Pris: Testbil Opel Insignia Sports Tourer 1,5 Premium, kr 395.900. Motor: Firesyl. bensin m/turbo, 160 hk + sekstrinns aut. gir, forhjulstrekk. 0,62 l/mil , CO2 141 gram/km blandet. Lengde: 4,99 m