Sikkerhetsstyret på flere bruktbiler virker ikke:
Mistenker at kollisjonsputene ble tuklet med
Kontrollørene fra Statens vegvesen mistenker bruktbilselgeren i Grimstad for å ha tuklet med kollisjonsputene slik at de ikke ville virket i en ulykke. – Livsfarlig, konkluderer de – og forteller om store konsekvenser for mange bruktbilkjøpere.
Statens vegvesen bistår politiet med grundige kontroller av bruktbiler fra den konkursrammede og straffesiktede bruktbilselgeren i Grimstad, som ble pågrepet samme dag som det ble åpnet konkurs i bruktbilfirmaet 30. november 2016.
Bruktbilselger Geir Egil Olsen har kjøpt kondemnerte vrak fra forsikringsselskapene, reparert dem, og solgt dem videre til kunder. Nå er nær 1000 biler grundig kontrollert.
Bruktbilselgeren benekter at han har gjort noe galt. Han mener bilene han har solgt ikke er trafikkfarlige, har hans advokat tidligere fortalt Motor.
Les også: Er dette Norges 10 verste veikroer?
Sikkerhetsutstyr virker ikke
Bilene har vært utsatt for store, strukturelle skader i rammer og stolper etter blant annet frontkollisjoner. Ingen av kundene skal ha fått vite om dette.
Mange av bilene, mer enn halvparten, har mangelfulle reparasjoner. Blant de mest alvorlige forholdene er tukling med sikkerhetsutstyr. Vegvesenet har avdekket at det med viten og vilje er loddet motstand i det såkalte SRS-anlegget, slik at verken kollisjonsputene eller beltestrammerne virker.
Vegvesenet har også kommet over kollisjonsputer som bare er dyttet inn igjen etter at de har vært utløst.
Les også: Vurderer å utvide siktelsen mot Olsen Bil
Vanskelig å avdekke
Vegvesenet mener de mangelfulle reparasjonene er forsøkt skjult. Bilene ser fine ut utvendig. Det er utført et godt arbeid med lakk og karosseri.
– I ordinære kontroller ville mye av dette aldri blitt avdekket. Det krever spesialutstyr som vi nå har skaffet oss, forklarer Terje Bekker, regionkoordinator for kontrollene i Statens vegvesen region sør.
Vegvesenet bruker blant annet hulkamera for å komme til.
– Da ser vi at mange biler helt mangler rustbeskyttelse, slik at de ruster innenfra og ut, sier Ketil Gromstad i krimenheten til Statens vegvesen.
De 1000 bilene går gjennom svært grundige kontroller.
– Hver bil kontrolleres av to mann. Vi demonterer det som er nødvendig og bruker fra to timer til en hel dag på hver bil. Det er et komplisert arbeid og kravet til dokumentasjon er høyt, forklarer Bekker.
Han har i sine snart 20 år i vegvesenet aldri opplevd en lignende sak.
Les også: Slik ble to vrak til «ny bil»
Taper mye penger
Bilene som innkalles er gjerne dyrere bruktbiler til flere hundre tusen kroner. Mange av dem får bruksforbud, og må repareres for store beløp. På noen av bilene er manglene så store at de neppe kommer på veien igjen.
Mange bileiere taper flere hundre tusen kroner.
– Denne saken har bare tapere. Det er tøft for kontrollørene å fortelle bileierne at de kanskje i flere år har kjørt rundt i en bil som er trafikkfarlig både for dem og omgivelsene, og at det koster svært mye å sette dem i trafikksikker stand igjen, hvis det i det hele tatt er mulig. For bileierne er det en lite hyggelig beskjed å få. Mange av dem er fortvilet, sier Terje Bekker.
Les også: Se de 16 bilene i Motors store vinterbiltest
– Grundige hele veien
– Dere har godkjent ca halvparten av bilene fra Olsen bil. Kan bileierne være sikre på at bilene deres ikke har mangler som de andre?
– Alle kjøretøy er grundig kontrollert. De som er godkjent får status som «ikke grunnlag for å underkjenne». Intensjonen vår er at ingen bileiere skal oppleve å først få bilen godkjent, for deretter oppdage at det er feil, sier Terje Bekker.
– Dere har fått mye erfaring gjennom de 1000 kontrollene. Har dere blitt mer grundige etter hvert?
– Vi har vært like grundige hele tiden. Men det er klart man utvikler erfaring etter hvert.
Terje Bekker forteller at merkeverksteder i ettertid har avdekket ytterligere feil og mangler på et par kontrollerte biler.
– Det har skjedd etter at bileieren har tatt bilen til merkeverksted for å sjekke om våre funn er mulig å reparere. Da har merkeverkstedet oppdaget enda mer. Det har sammenheng med at vi stanser undersøkelsen når vi har funnet tilstrekkelig med feil til at kjøretøyet vil bli avskiltet, eller at vi med tilgjengelig utstyr ikke kan demontere kjøretøyet ytterligere, sier Bekker.
Les også: Se de utrolige bildene av disse kjente veiene i Norge før og nå