NAF-krav etter Olsen Bil-avsløringene:
– Bilkjøperne må få vite om store skader
NAF krever at bruktbilkjøperne skal få vite at bilen de vurderer å kjøpe har vært kondemnert. De er rystet over Olsen Bil-saken.
Motor har i en serie artikler fortalt om bruktbilselgeren Geir Egil Olsen og bruktbilfirmaet hans Olsen Bil, som skal ha utført livsfarlige og mangelfulle reparasjoner på kondemnerte biler han har kjøpt fra forsikringsselskapene.
Deretter er bilene solgt til intetanende kunder, som ikke har fått vite at bilen de har kjøpt har vært i alvorlige trafikkulykker.
– Det er skremmende at det er så lett å få bilvrak tilbake på veiene. Olsen Bil-saken har sjokkert oss i NAF, sier leder for NAFs advokater Vigdis Svennungsen.
Les også: Politiet vurderer å utvide siktelsen
Gjenganger
Olsen Bil har fra sine lokaler i Grimstad i flere år solgt et stort antall bruktbiler til kunder over hele Norge. Bruktbilfirmaet var en gjenganger i reklamasjonsbunken hos NAF.
– Vi har hatt flere reklamasjonssaker på Olsen Bil. Noen bruktbilfirmaer går igjen i henvendelsene fra NAFs medlemmer. Olsen bil var en av dem, forteller Svennungsen.
– Hva svarte Geir Egil Olsen da han fikk tilsvar på reklamasjonssakene?
– Han var alltid arrogant i svarene sine og ga uttrykk for at de ikke reparerte bilene feil.
Les også: Slik ble to vrak til én ny bruktbil
Ønsker storskaderegister
Statens vegvesens register over alle norske kjøretøy, Autosys, inneholder ikke informasjon om bilene har vært utsatt for større ulykker, om de er kollisjonsskadet eller kondemnert.
Leder av tilsynsseksjonen i Statens vegvesen region sør, Einar Eskilt, savner et register over kjøretøy som har vært utsatt for såkalt storskade.
– Da hadde jobben vært mye enklere, har han uttalt til Statens vegvesens eget nettsted Vegnett.
Også vegdirektør Terje Moe Gustavsen og regionveisjef Kjell Inge Davik vurderer å kreve et storskaderegister, ifølge Vegnett.
Les også: Mistenker tukling med sikkerhetssystemene
Opplysningsplikt
NAF forteller at det er mange eksempler på at bruktbilkjøperne ikke har fått vite at bilen de har kjøpt har vært kondemnert.
– NAF mener at selger har plikt til å opplyse om dette, sier Svennungsen, og får støtte fra juridisk rådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
– Ifølge forbrukerkjøpsloven skal selger opplyse om tidligere større kollisjonssaker, slik bilene i Olsen Bil-saken har vært utsatt for, sier Iversen.
– Skal kundene få vite om kollisjonsskader også når skadene er utbedret og bilen er godkjent igjen?
– Ja, fordi det alltid vil være knyttet usikkerhet til utbedringen.
Krever endring
NAF vil nå be om et møte med Finans Norge, som organiserer blant annet forsikringsselskapene som selger kondemnerte biler.
– Vi må hindre at dette skjer igjen. Trafikkfarlige biler skal ikke være på veiene, sier Svennungsen.
Den siktede bruktbilselgeren avviser at han har gjort noe galt og at bilene hans ikke er trafikkfarlige.