ELEGANT: Til tross for at nye Volvo V60 blir en tradisjonell stasjonsvogn, har den et elegant utseende. To ladbare hybridutgaver blir viktige i det norske markedet. Foto: Volvo

Til Norge etter sommeren

Nye V60 blir en stasjonsvogn på ekte Volvo-vis

Volvos nye V60 blir en mer tradisjonell stasjonsvogn enn dagens utgave av bilen. Volvo går tilbake til en oppskrift som fabrikken har hatt stor suksess med i mange år. Det viser bilder av bilen som nå er offentliggjort.

Publisert Sist oppdatert

Den kupéaktige formen fra dagens V60 er borte. Det betyr blant annet et større bagasjerom. Ellers har V60 mye av den samme elegante designen som storebror V90. Den offisielle visningen av bilen for publikum blir på Genève-utstillingen i begynnelsen av mars. Til Norge kommer bilen etter sommerferien.

– Familier som ønsker praktiske stasjonsvogner er viktige kunder for Volvo. Slik har det vært i generasjoner. Nye V60 går rett inn i denne tradisjonen, men tar den samtidig flere skritt videre, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

Les også: Dette blir Volvos første elbil

Nye V60 bygges på samme plattform som storebror V90 og setter ifølge Volvo en ny standard både når det gjelder luksus og sikkerhet for mellomstore biler i den såkalte premium-klassen.

I likhet med SUV-en XC40 kan du tegne abonnement på V60 i 24 måneder. Du betaler en fast sum i måneden som dekker alle kostnader inkludert forsikring og service. Etter to år kan du bytte til en nye Volvo kostnadsfritt, akkurat som du kan gjøre med en mobiltelefon i dag.

Les også: Nå nødbremser Volvo for elg og syklister

Nye V60 kommer med to ladbare hybriddrivverk: En ny T6 Twin Engine med 340 hester eller en T8 med 390 hester. Begge bilene har firehjulstrekk og bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. I tillegg kommer to vanlige bensinmotorer og to dieselmotorer.

V60 får mange av de samme sikkerhetssystemene som store V90 og XC60. Det betyr blant annet en autobrems som gjenkjenner og bremser for fotgjengere, syklister og store dyr som elg. I tillegg bremser og svinger bilen unna kjøretøyer som kommer i mot i feil kjørebane.

Bilen kommer ikke til Norge før etter sommeren, og prisene er derfor ikke klare ennå. I Sverige vil den minste dieselutgaven D3 med 150 hester og forhjulstrekk, koste fra 317.000 kroner. I Norge tipper vi fra rundt 450.000 kroner.