KLAPP SAMMEN: Vurderer du elsykkel? Sjekk testen av åtte rimelige modeller. Vinneren er sammenleggbar – og kan bli en skikkelig pendlerfavoritt. Foto: NAF

Stor test av elsykler:

Joda, du kan få gode, billige elsykler!

En god elsykkel trenger ikke koste skjorta, viser ny test. Men vær klar over at flere populære modeller gir mer kraft enn de har lov til – og derfor må registreres og skiltes som kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Det viser årets elsykkeltest som NAF har gjort i samarbeid med Testfakta i Sverige.

NAF testet åtte elsykler som ligger mellom 7 000 og 12 000 kroner i pris.

Elsykkelen fra Jula er blant de billigste syklene i testen, men havner på en delt andreplass med bra rekkevidde, god kjørekomfort og gode bremser.

Kayoba E-legance deler andreplassen med elsykkelen fra Clas Ohlson, men vinner klart på pris sammenlignet med Clas Ohlson-sykkelen som er tre tusenlapper dyrere.

Testvinneren Mate City+ skiller seg ut med en kulere image enn de andre billigsyklene.

Mate er en sammenleggbar elsykkel som produseres i Danmark. For de som skal ta med sykkelen på toget eller bussen, er det et godt valg med en sammenleggbar sykkel som kan tas med gratis som håndbagasje.

Les også: Heller en bil? Her er elbilene å velge mellom

Mate City+ har en lavere pris enn mange liknende elsykler i markedet, og den scorer godt over hele linjen i NAFs test.

Sykkelen kan bare bestilles fra Mates hjemmeside i Danmark. Etter at testen ble utført er prisen endret, slik at den koster 10.999 norske kroner inkludert frakt, men ikke inkludert mva og toll til Norge.

Får som du betaler

De billige elsyklene har generelt kortere rekkevidde, dårligere kjøreegenskaper og lavere kvalitet enn de dyrere modellene som vi testet i 2018.

Men det er et positivt hovedtrekk: I år er det kun en av syklene som ikke får godkjent i bremsetesten.

– Det viser at produsentene jobber for å få opp kvaliteten på bremsene, sier seniorrådgiver Janne Pedersen i NAF.

Les også: Vinterdekk til sykkelen? Her er testvinnerne!

Testens overraskelse er at hele fire av åtte sykler ikke ble godkjent. Én falt ut i bremsetesten, mens hele tre av syklene ikke ble godkjent fordi motoren fortsatte å gi assistanse etter at sykkelen hadde oppnådd en fart på mer enn 25 km/t.

Det betyr at de ikke er lovlig å bruke som sykkel, men må registreres og skiltes som kjøretøy.

– Vi ble mest skuffet over at elsykkelen Energy Touring fra XXL havnet i denne kategorien, sier seniorrådgiver Janne Pedersen i NAF.

For Energy Touring fra XXL er ellers en av de beste elsyklene i testen. Den gjør det godt på de fleste punktene. Med hydrauliske skivebremser er den en suveren vinner i bremsetesten. Den gjør det også best på kjøreegenskaper. Dessverre viste testen at motoren i Energy Touring ga kraft helt opp til 35 km/t, 10 km/t over den lovlige grensen på 25 km/t.

Slik gikk testen sykkel for sykkel:

Mate City+ 3,8 poeng

Testvinneren Mate City+ har potensiale til å bli pendlerens nye bestevenn. Den sammenleggbare elsykkelen er ikke bare lekker å se på, men er også lettkjørt, solid og har best rekkevidde av alle syklene vi har testet.

Les alt om Mate City+ her

Jula Kayoba E-legance 3,4 poeng

Kayoba E-legance fra Jula viser at det er mulig å få en god elsykkel til en rimelig pris.vDen billige elsykkelen Kayoba E-legance fra Jula gjør det overraskede godt i testen og er testens beste kjøp, mener NAF.

Les alt om Jula Kayoba her

Clas Ohlson Asaklitt City 3,4 poeng

Asaklitt City fra Clas Ohlson deler andreplassen i elsykkeltesten med sykkelen fra Jula, men den ligger prismessig noen tusenlapper over Jula-sykkelen. Elsykkelen Asaklitt City kommer på en delt andreplass sammen med sykkelen fra Jula, og forskjellen mellom syklene er ikke stor.

Les alt om Clas Ohlson Asaklitt City her

Intersport Aspenäs Eldenäs 2,9 poeng

Elsykkelen Aspenäs Eldenäs havner på 4.plass i testen. Elsykkelen er foreløpig kun til salgs i Intersport i Sverige. Den svenske elsykkelmodellen Aspenäs Eldenäs plasserer seg tilsynelatende greit på en fjerde plass i testen. Den har en god rekkevidde på 51 kjørte km i den praktiske rekkevidde-testen.

Les alt om Intersport Aspenäs her

Lifebike Comfort G7 2,9 poeng

Elsykkelen Lifebike Comfort G7 blir ikke godkjent i testen fordi motoren fortsetter å gi fart helt opp i 30 km/t som er langt over lovlig grense på 25 km/t. Det er ikke lett å bli klok på elsykkelen Lifebike Comfort G7. Den gjør det desidert dårligst i kategorien konstruksjon og sikkerhet i testen og får kun 1 av 5 poeng her. Det tyder på at det er generelt dårlig kvalitet ved store deler av sykkelen.

Les alt om Lifebike Comfort G7 her

Biltema E-comfort 2,8 poeng

Elsykkelen E-comfort fra Biltema havner på tredje siste plass i elsykkeltesten. Motoren i E-comfort fortsetter å gi fart etter 25 km/t og sykkelen blir derfor ikke godkjent testen. E-comfort fra Biltema er en lavpris-sykkel som bærer preg av svak konstruksjon.

Les alt om Biltema E-comfort

XXL Energy Touring 19 EU 2,8 poeng

Elsykkelen Energy Touring fra XXL har stort potensiale, men blir ikke godkjent i testen fordi motoren fortsetter å gi fart helt opp i 35 km/t som er langt over lovlig grense på 25 km/t. Energy Touring er en prisgunstig elsykkel som scorer høyt på mange sider av testen. Med hydrauliske skivebremser gjør den det klart best i bremsetesten.

Les alt om XXL Energy Touring her

GoCamp latte 2,4 poeng

Elsykkelen GoCamp latte er testens desiderte taper og blir ikke godkjent på grunn av dårlige bremser. Det er lite godt å si om den sammenleggbare elsykkelen Gocamp Latte som er elsykkeltestens taper. Den har lav batterikapasitet og høy motstand i drivverket. Denne kombinasjonen gjør at elsykkelen har dårligst rekkevidde av alle syklene i testen.

Les alt om GoCamp latte her