Fire av ni takbokser får stryk i NAFs kollisjonstest:
«Innholdet flyr ut av takboksene som prosjektiler»
Det er høysesong for bruk av takbokser, og NAF har testet ni bokser i ny kollisjonstest. – Vi har sett innhold som flyr ut av boksene som prosjektiler i lav hastighet, og i verste tilfelle flyr hele boksen av taket. Det er alvorlig, påpeker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vi nordmenn elsker den praktiske utvidelsen av bagasjerommet, og den fylles gjerne til randen med ski og bagasje. Takboksen settes på om høsten og tas ikke av før snøen smelter.
Men hvor kollisjonssikker er egentlig takboksen som er på taket ditt?
For andre gang utfører NAF i samarbeid med Testfakta, en kollisjonstest av takbokser.
For to år siden fikk flere av produsentene kritikk for dårlig kollisjonssikkerhet.
– Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Vår nye test viser derimot at en kollisjon med boks og innhold på taket kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter. Den viser forbedring fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet. Dette er dårlig nytt, sier Sødal.
Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer
Plastboks er årets vinner
Testens vinner er plastboksen Thule XL Motion. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen.
Boksen er vanntett og lett å håndtere.
Packline kaprer andre- og tredjeplassen med henholdsvis en glassfiberboks og en plastboks. Selv om begge boksene åpner seg og innholdet beveger seg ut i kollisjonen, holdes skiene fast av lastestroppen. Derfor vurderes den som trafikksikker.
Produsenten gjør det betydelig bedre i år sammenlignet med forrige test, da deres takboks ble underkjent.
Slik er testen gjennomført – og her er alle tallene
De billige er de verste
De dårligste takboksene er fra Hamron og Carwise.
I krasjtestesten i 30 kilometer i timen flyr innholdet ut av disse to boksene.
Ved 40 kilometer i timen fyker takboksen fra Calix helt av taket.
– Dette viser viktigheten ved å være nøye med innfesting av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Stålkanten på skiene kan være så skarp at den kutter festestroppen til skiene inne i boksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Sødal.
Les også: Model X eller I-Pace? Her er vår dom
Oppfyller ikke krav ved kollisjon
Flere av takboksene som selges på det norske markedet i dag tåler ikke en kollisjon i lav hastighet. Testen viser en klar sammenheng mellom pris og kvalitet.
– Allerede ved kollisjon i lav hastighet kan en takboks være livsfarlig for andre trafikanter. Når vi ser hvor ille det er i lave hastigheter, tenker jeg med gru hvordan dette er i 80 kilometer i timen som er vanlig på fartsgrense på landeveiene. Dette må bransjen ta på alvor, konstaterer Sødal.
Les også: Avgiftene øker mye på populære bensin- og dieselbiler
NAF utfordrer City Crash-standarden
Det nærmeste bransjen kommer produksjonskrav for takbokser er krav om lastsikring i «Forskrift om bruk av kjøretøy». Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing.
De fleste produsenter velger å få sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 kilometer i timen som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien.
NAF mener det er kritikkverdig at mange av takboksene ikke en gang oppfyller kravene i City Crash-testen.
– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. Vi stiller oss kritiske til at det ikke er strengere krav til sikkerhet for et slikt produkt. Utstyr som skal brukes for å sikre personer og gods bør ha en god merkeordning, mener Nils Sødal. - Dette er andre gang vi gjennomfører en slik test, og vi mener bransjen fortsatt har en vei å gå. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter han.