«Trillingene» fødes med ett års mellomrom
Nå kommer Opel, Peugeot og Citroën med «samme» bil
Bilbransjens tvilling- og trillingfødsler blir stadig mer vanlige, men den som nå er på gang er av det mer spesielle slaget. De tre bilene har forskjellig etternavn, kommer fra to forskjellige land og fødslene skjer med over et års mellomrom.
Stadig flere biler bygges på den samme plattform og blir på den måten en form for tvillinger.
Samme plattform betyr ganske enkelt at mye av teknologien er lik.
Nå er det snakk om Peugeot 3008, Opel Grandland X og Citröen C5 Aircross.
At Opel, Peugeot og Citroën var svanger med biler på den samme plattformen, var lenge hemmelig.
Da det ble kjent for en måneds tid siden, viste det seg at det ikke bare var et samarbeid om tre bilmodeller, men at PSA (Peugeot-Citröen Automobile) like godt kjøpte hele Opel fra GM.
Les også: Peugeot og Citröen avslører bilenes virkelige forbruk
Peugeot 3008 er allerede på markedet. Den kompakte SUV-en ble lansert i høst og ble kåret til Årets Bil i Europa 2017. Den fikk med andre ord en svært god mottakelse og har løftet Peugeot-salget i Norge betydelig.
Opels trilling, Grandland X, kommer til Norge seint på høsten. Dette er også en SUV på i underkant av 4,5 meter, med fem seter og god plass til bagasje og dermed godt egnet til en familie med barn.
Utstyr som adaptiv fartsholder med fotgjengeroppdagelse og automatisk nødbrems, varsling om fører blir trøtt, 360 graders kamera og avansert parkeringsassistent er noe av utstyret i bilen.
I tillegg har Grandland X komfortutstyr som varme i både ratt, for- og bakseter, en bakluke som kan åpnes med en enkel bevegelse med foten, og siste generasjon LED hovedlys.
Les også: Ni ting du må vite om Opel Insignia Grand Sport
Citröen C5 Aircross setter ikke hjulene på norske veier før et stykk ut i 2018.
Også dette blir en familievennlig SUV som kombinerer et barskt utseende med god innvendig plass.
I første omgang kommer de tre bilene med tradisjonelle bensin- og dieselmotorer. Og forhjulstrekk. Først i 2019 er det klart for ladbare hybrid-utgaver, men da er i tillegg firehjulstrekk standard.
– Selv om plattformene er like, vil bilkjøperne oppfatte at dette er biler med både forskjellig utseende og teknologi. De enkelte fabrikkene vil sette sitt tydelige preg på bilene. Bilene vil også henvende seg til forskjellige kundegrupper, sier Stian Gihle, som er informasjonssjef hos Peugeot og Citroen i Norge, og legger til:
Les også: Citröens kule framtid starter nå
– Du kan godt legge til en fjerde eller femte bil her, slik at det blir firlinger eller femlinger. DS 7, som kommer på markedet i januar, bygges også på den samme plattformen, men er mer eksklusiv, har mer utstyr, større mulighet for selvkjøring og et annet fjæringssystem.
– De plattformene som vi nå bruker er svært fleksible og det betyr at størrelsen på bilene også kan variere mye. Peugeot 5008, som kommer til Norge over sommeren, er for eksempel betydelig lenger enn de andre, avslutter han.