PÅ DET JEVNE: Michelin Latitude X-Ice North
PÅ DET JEVNE: Michelin Latitude X-Ice North

Et dekk for vestlandsværq

Michelin Latitude X-Ice North

Bra på asfalt, sliter mer på snø og is.

Publisert Sist oppdatert

Michelin Latitude X-Ice North

77 poeng

Bra på asfalt, sliter mer på snø og is.

Fakta

Produksjonsland:Frankrike Produksjonsdato:30/03 2015 Hastighetsmerking:T Lastindeks:108 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:116

Snø

Akselerasjon:8 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:8

Is

Akselerasjon:7 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8

Tørr asfalt

Bremselengde:7 Kjøreegenskaper:9

Våt asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:7

Annet

Støy:6

Michelin har gjennomsnittlig bremse- og akselerasjonsgrep på snø og is. Også sidegrepet er i dårligste laget og spesielt forhjulene mister grepet i brå unnamanøvrer.

Det positive er at grepet er jevnt på alle underlag, slik at du ikke får noen brå overraskelser.

På tørr asfalt er dette et av de beste dekkene. Det er bra også på vått.

Støyen er gjennomsnittlig.

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.