KVINNER VELGER ELEKTRISK: Lille Toyota Yaris Hybrid er en favoritt blant kvinner, når ny bil skal kjøpes. Nesten alle de ti mest populære kvinne-bilene har en eller annen form for elektrifisering. Foto: Nina Ruud

Kvinner velger mer miljøvennlig

Menn kjøper dyr Tesla, kvinner velger liten Yaris

Kvinner og menn er bare enige om én ting når det gjelder bil: De kjøper oftest en VW Golf. Men deretter er bilvalgene våre svært forskjellige…

Publisert Sist oppdatert

Menn hadde Tesla som favoritt i 2015 og Mitsubishi Outlander i fjor, mens lille Toyota Yaris Hybrid var andrevalget til kvinnene begge år.

Det er tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken som viser hvor forskjellig men og kvinner velger bil.

Uansett bilvalg: Her er de beste dekkene

To ting peker seg ut når det gjelder kjønnsskillene i det norske bilmarkedet:

For det første er det stor forskjell på hvor mange biler kvinner og menn kjøper. I 2016 handlet menn 56.628 nye biler, mens kvinnene bare kjøpte 23.751.

En annen klar forskjell er valget av bil.

På listen over de ti mest kjøpte kvinne-bilene, har ni av modellene en eller annen form for elektrifisering.

Sjekk denne: Her er bilene som går minst i stykker

Nissan Leaf, BMW i3, Kia Soul og de fleste av Mercedes B-klasse er rene elektriske, mens Toyota Yaris, Auris og Rav4 er hybrider. Det er bare Mazda CX-3 på plass nummer sju som er en ren fossilbil.

I tillegg er de fleste bilene som kvinner velger små eller mellomstore.

Menn velger betydelig større og dyrere biler, med Mitsubishi Outlander og Toyota Rav4 som de to neste etter VW Golf.

Riktignok har de fem mest solgte bilene en eller annen form for hybrid- eller elektrisk drivverk, men deretter er det fossilbiler som gjelder.

Tar du bilen til fjells i påsken? Disse veikroene fikk stryk av Mattilsynet

Tesla Model S, som var den nest mest kjøpte bilen blandt menn i 2015, var ikke blant topp-ti i fjor, men det skyldes at Tesla nå har to modeller på veien. Legger vi sammen Model S og Model X, havnet Tesla på sjetteplass i 2016.

Hvorfor bilvalgene er akkurat slik, er det ingen som har noen god forklaring på. En undersøkelse som det engelske forbrukernettstedet Carbuyer gjorde i fjor, slår fast at menn er mer trofaste med tanke på bilmerker enn kvinner, og baserer i langt større grad bilkjøpet på prestisje og ytelser.

Kvinnene på sin side er mer fornuftige, og lar forbruk, servicekostnader og plass ha større betydning for hva de ender opp med.

– Vi har vel sett at kvinner er litt mer miljøbevisste enn menn når det gjelder valg av bil. De er ofte litt mer fornuftige også. Yaris har i mange å vært en favoritt blant kvinner og i år er 99 prosent av bilene vi selger hybrider med bensinmotor, sier informasjonsjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Les også: Motor tester plug-in hybrider

Avdelingsjsjef Pål Bruun i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som har laget statistikken for motor.no, har heller ikke undersøkt disse kjøpevanene nærmere. Tall fra OFV viser imidlertid at hele 23.1 prosent av kvinnene valgte en ren elbil I 2016.

Det kan selvfølgelig være at norske kvinner er mer miljøbevisste og har mindre behov for plass enn men. En annen forklaring kan være at bil nummer en i familien ofte er registrert på mannen, mens bil nummer to registreres på kvinnen.

KVINNERS VALG 2016

1 Volkswagen Golf 2189 2 Toyota Yaris 1342 3 Nissan Leaf 1079 4 Toyota Auris 870 5 BMW i3 808 6 Toyota RAV4 801 7 Mazda CX-3 780 8 Mitsubishi Outlander 680 9 Mercedes-Benz B-klasse 628 10 Kia Soul 418

MENNS VALG 2016

1 Volkswagen Golf 4293 2 Mitsubishi Outlander 2980 3 Toyota RAV4 2832 4 Nissan Leaf 2098 5 BMW i3 1937 6 Volkswagen Tiguan 1596 7 Skoda Octavia 1583 8 Mazda CX-5 1574 9 Toyota Auris 1235 10 Volkswagen Passat 1188