DEN BESTE: Nye Ford Focus imponerer på det aller meste, unntatt avstemmingen med norske bilkjøperes preferanse for strøm.

Vi har prøvekjørt nye Ford Focus:

Med Focus på alt unntatt ledning

Ford legger lista høyt med sin nye Focus. «Den beste bilen Ford noensinne har laget», sier de selv om modellen som nå kommer i alle kompaktklassens tenkelige varianter. Unntatt elektrifisert.

Publisert Sist oppdatert

Ford Focus kommer som et stjerneeksempel på norsk utakt.

Mens norske kunder kjøper hva som helst med ledning, vil verdens bilprodusenter fortsatt prioritere bensin- og dieselbilene som 99 prosent av kundene deres etterspør – inntil de får elbilregnestykkene til å balansere.

Slik Ford gjør med fjerde generasjon Focus, en kompaktbil som ikke bare skal sjonglere drivlinjegapet og forsvare merkets posisjon i et segment hvor konkurransen er beintøff.

Den skal også plukke med seg flest mulig kunder fra den stadig mindre populære klassen over, der Mondeo har vært en av Fords viktigste modeller. Stadig av flere dem som hadde Passat, Avensis eller Mondeo på øverst ønskelista forsvinner opp i SUV-segmentet.

Eller ned i kompaktklassen.

Der står Ford nå med en Focus som garantert kommer til å gjøre det bra alle andre steder enn i Norge. Kanskje har den kvaliteter til å gjøre relativ suksess også i Norge. VW Golf solgte vel 3000 ikke-elektrifiserte biler i 2017. Fords ambisjon er et Focus-salg i 2019 på 2000 biler.

Les også: Ford satser stort på selvkjørende biler

SPORTY: Ford Focus ST-Line

Da den første Focus-generasjonen erstattet Escort i 1998 ble den en av Fords største suksesser noensinne, med kjøreglede som viktigste attributt.

Kjørefølelsen er tatt vel i vare, kan vi konkludere etter testkjøring av ulike motor- og modellvarianter i Frankrike denne uka.

Selv om Focus har fått en oppgradering på alle tenkelige punkter, er kjørefølelsen stadig bilens mest sjarmerende egenskap.

Ford Focus kommer i fem ulike utgaver: Trend, den moderne Titanium, luksuriøse Vignale, sporty ST-Line og til slutt mer høyreiste Active, alle fem som både 5-dørs og stasjonsvogn.

Les også: Dette er bilene som kommer

Alle fem kommer med forhjulstrekk og samme motorvarianter:

  • Tresylindret Ecoboost bensinmotor, på 1,0 liter (med 85, 100 eller 125 hk) eller 1,5 (med 150 eller 182 hk).

  • Firesylindret diesel Ecoblue, på 1,5 liter (med 95 eller 120 hk og CO2-utslipp fra 94 g/km) eller 2,0 (med 150 hk og CO2-utslipp på ca 110 g/km).

Motorene er hybrid-kompatible, men snevet av grønnfarge kommer først og fremst gjennom SCR-rensing på den største dieselutgaven, samt en sylinder-deaktivering på bensinmotorene. Drivstoffbesparelsen er anslått til mellom 10 og 20 prosent.

Den minste bensinmotoren kommer med en mild hybrid (48V) neste sommer.

Alle variantene kommer med ny åtte-trinns automatkasse, eller med en imponerende god seks-trinns manuell girkasse.

Les også: Her er det dyrere med ladestrøm enn diesel!

 

 

 

 

 

VELUTSTYRT: Ford Focus Titanium

Denne Focus-versjonen er designet på nytt fra bunnen og opp. Det er ikke så ofte designere får den muligheten for etablerte storselgere i denne klassen.

Desto gledeligere at Ford har forvaltet den muligheten godt.

Nye Focus er bredere og lavere enn tidligere versjoner, har en lengre akselavstand og et kortere overheng. Den har imponerende plass i baksetet (økt 53 mm), og stasjonsvogna tipper over 600 liters bagasjerom.

For deg som kjøpte Ford Focus fordi du likte å trykke på knapper, er den nye utgaven riktignok en skuffelse. Andelen knapper innen førerrekkevidde er redusert med 50 prosent.

– En av ordrene vi fikk var å bli kvitt knapper i størst mulig grad, men like viktig var det å få en naturlig orden på dem – ved å samle dem i tre kategorier (audio, luft og kjøring) og plassere disse i riktig miljø, sier designsjef Amko Leenarts.

Mye av det gamle cockpit-preget er samtidig borte fra førerplassen. Det er mer rom til skuldre og bein, samtidig som konsollet er smalere og lavere.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min?

 

 

 

Focus kommer med «alt» av sikkerhetsløsninger, hva Ford selv kaller «co-pilot 360»:

ROMSLIG: Ford Focus Vignale, her som stasjonsvogn, med drøyt 600 liter bagasjerom.
  • Adaptiv cruisekontroll, med kø-assistent og filsentrering, skiltgjenkjenning og hastighetsassistent.

  • Antikollisjonssystem og unnamanøverassistent

  • Selvkjørende parkeringsassistent.

  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk bak.

  • Adaptiv, kamerabasert lysteknologi som justerer lyssøylen etter hastighet, vær og kjøreforhold.

For aller første gang i Europa kommer Ford med konfigurerbar og justerbar head-up-display. Det er en understrekning av at nye Focus er oppdatert med det som gjelder og går i kompaktklassen, mer enn at de brøyter ny teknologisk mark.

Sist, men ikke minst, er nye Focus godt priset i sammenligning med de to største konkurrentene, VW Golf og Skoda Octavia.

Den enkleste Trend-modellen har en innstegspris på vel 260.000 kroner. En sannsynligvis salgsvinner som ST-Line stasjonsvogn starter på drøyt 330.000 med bensin og automat.

Ford Norge forventer at ST-Line vil stå for nær 40 prosent av volumet i Norge.