GODE SKUSSMÅL: Lexus-merket har uvanlig fornøyde kunder, og vår test av Lexus NX bekrefter at det neppe er tilfeldig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
GODE SKUSSMÅL: Lexus-merket har uvanlig fornøyde kunder, og vår test av Lexus NX bekrefter at det neppe er tilfeldig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Lexus NX:

Den store kundefavoritten leverer igjen

Med den overdimensjonerte grillen, ser det nesten ut som om Lexus NX har lyst til å spise deg til frokost. Så ille er det ikke. Tvert imot innbyr den til en rolig og komfortabel kjørestil.

Publisert Sist oppdatert

Lexus NX 2017

75 poeng

Lexus NX (300h Exclusive Hybrid 4x4 hk). Drivverk: Firehjulstrekk, trinnløst automatgir. Firesyl. rekkemotor, 2,0 lit. bensin, 140 kW/190 hk v. 3.800 omdr. – dreiemoment 400 Nm v. 1.750 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 218 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – 235/55 R19

Komfort 8/10

NX har gode seter. Knapper og brytere er spredt litt rundt omkring, men relativt enkle å inne fram i. Bilen er lettkjørt. Lavt innvendig støynivå, men likevel litt høyere enn hos de andre testbilene. Den trinnløse girkassen bidrar til høyt motorturtall under kraftig akselerasjon.

Design 7/10

Lexus NX har et design man legger merke til – og enten liker eller misliker. Et pluss for attituden til fabrikken om at man ikke skal kunne stille seg nøytral, og det gjør man ikke. Litt mørkt interiør.

Kjøreegenskaper 8/10

NX oppfører seg stabilt på landeveien og udramatisk når den blir satt på prøve på regnvåt bane. Bensin- og elmotoren yter samlet 197 hk, men pga. den trinnløse girkassen føles akselerasjonen litt tregere enn de andre.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,56 l/mil, omtrent som fabrikkens oppgitte 0,52 l/mil. Ikke imponerende lavt til hybrid å være, men lavere enn de fleste bensinbiler i klassen. CO2-utslipp: 121 gram pr. km. og NOx-utslipp: 7,0 milligram pr. km.

Utstyr 8/10

NX har mer komfortutstyr inkludert i prisen enn konkurrentene. Exclusive-utgaven har bl.a. LED Matrix hovedlys, elektrisk bakluke, ryggekamera, dynamisk fartsholder, mørke ruter, skinnseter og reservehjul som standard. Navigasjon koster ekstra.

Praktisk 7/10

Romslig bil med plass til to barnestoler i baksetet. Innvendig plass lik Volvo XC60. 4,63 m. lang. Hybridsystemet stjeler litt plass i bagasjerommet (446 l), og hengerlast på kun 1,500 kg. Bakkeklaring: 17,5 cm. Automatisk setetilpasning. Sminkespeil i midtkonsollen.

Pris 6/10

Vår testbil (586.000 kroner) har høyeste utstyrspakke, rikholdige Exclusive, med 197 hesters hybriddrivverk. Billigste utgave av koster 526.300 kroner. Sammenliknet med andre Premium-SUVer i samme størrelse, er dette gunstig. Her får du mye bil og god service for pengene.

Driftskostnader 8/10

Erfaringsmessig har Lexus gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/160.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. 0,56 l/mila i vår måling. Autolease anslår ca. 6.900 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er litt over snittet i markedet og klassen.

Sikkerhet 9/10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, med god sikkerhet til voksne og barn i bilen. Trekker litt for sikkerheten til myke trafikanter. LSS+ sikkerhetssystem som inneholder bl.a. automatisk bybrems med fotgjengergjenkjenning, skiltleser og filskiftvarsler.

Annenhåndsverdi 8/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet og klassen. Autolease anbefaler utstyrsnivå F-Sport.

Skal vi tro kundeundersøkelser og tilbakemeldinger fra eiere, er Lexus-forhandlerne i en egen liga.

En forhandler som ringer deg og tilbyr seg å skifte til vinterdekk gratis, eller fire mekanikere som bruker 45 minutter på servicen på bilen din – mens du får servert kaffe og sjokoladekake í ventetida. Det er det bare Lexus-kundene som opplever.

Lexus har dessuten rykte som mer imøtekommende når det gjelder å ta reklamasjoner enn en del av konkurrentene.

Vår test av NX tyder på at de har grunn til å være fornøyd med selve bilen også.

IKKE LIKEGYLDIG: Det er vanskelig å stille seg likegyldig til utseendet på Lexus NX. Enten liker du det eller så liker du det ikke. Akkurat slik Lexus ønsker. Bagasjerommet er litt mindre enn på de andre bilene, fordi hybrid-systemet stjeler litt plass.
IKKE LIKEGYLDIG: Det er vanskelig å stille seg likegyldig til utseendet på Lexus NX. Enten liker du det eller så liker du det ikke. Akkurat slik Lexus ønsker. Bagasjerommet er litt mindre enn på de andre bilene, fordi hybrid-systemet stjeler litt plass.

 

NX er bestselgeren til Lexus. Den er like stor som Volvo XC60 og Audi Q5, men koster en god del mindre.

Vår testbil, med bensin-elektrisk hybriddrivverk på 197 hester, firehjulstrekk og Exclusive-utstyr, koster 586 000 kroner.

Hybriddrivverket sikrer en avgiftsfordel og skal gi lavere forbruk. Vi målte 0,56 l/mila, og det er ikke spesielt lavt, men CO2 og NOx-utslippet er gunstig.

Dette er for øvrig det eneste drivverket som levers på NX.

Bilen er for det meste forhjulsdrevet, men overfører opptil 50 prosent av effekten til bakhjulene når forhjulene er i ferd med å få slipp.

En oppgradert utgave av NX kommer til Norge nå i desember.

Nytt design i front og hekk, en større multimediaskjerm og såkalte Bi-LED Matrix hovedlys er de viktigste forandringene.

HYBRID: Hybrid-systemet, som består av en bensinmotor og en elmotor, skal gi lavere forbruk og utslipp. Derfor gir det en avgiftsfordel på rundt 50.000 kroner.
HYBRID: Hybrid-systemet, som består av en bensinmotor og en elmotor, skal gi lavere forbruk og utslipp. Derfor gir det en avgiftsfordel på rundt 50.000 kroner.

Powered by Labrador CMS