TOMMEL OPP: NAF-sjef Stig Skjøstad sier det er et etterslep på flere tusen personer som skal ha kjøretimer og ta lappen etter to måneders koronapause. Foto: NAF
TOMMEL OPP: NAF-sjef Stig Skjøstad sier det er et etterslep på flere tusen personer som skal ha kjøretimer og ta lappen etter to måneders koronapause. Foto: NAF

Kjøreskolene starter opp igjen:

– Riktig å åpne opp føreropplæringen igjen

Trafikkopplæringen ved kjøreskolene har vært stanset under koronapandemien. Torsdag kom beskjeden om at føreropplæringen og oppkjøring kommer i gang igjen. – Helt riktig av regjeringen, sier NAF-sjef Stig Skjøstad.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Trafikkopplæringen på kjøreskolene kan nå gjenopptas, bekrefter samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– Det er helt riktig av regjeringen å åpne opp nå som en smittevernveileder er på plass, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund.  

NAF har de siste ukene vært en pådriver for å gjenåpne kjøreskolene. Et viktig bidrag til en gjenåpning har vært å utvikle en smittevernveileder for føreropplæring, i tett samarbeid mellom NAF, Vegdirektoratet, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund og Trafikkforum, heter det i en pressemelding.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Hjulene i gang

– Hver måned er det i snitt 8 000 personer som normalt kjører opp til førerkort for personbil. Mange har måttet avbryte opplæringa, eller de rakk ikke å kjøre opp før alt stengte. Nå normaliseres denne delen av samfunnet noe mer, og vi får hjulene litt mer i gang, og det er positivt, sier Skjøstad.  

– Vi vet at mange unge har ofret mye etter at koronakrisen traff oss. Skole, utdanning, venner og deltidsjobber. Nå får de mulighet til å komme i gang med noe som er viktig for mange unge, kjøreopplæringen, legger Skjøstad til.  

Man må likevel regne med at det stor pågang og kø, både hos kjøreskolene og for å avlegge førerprøven.  

Stort etterslep

– Vi har hatt nærmere to måneders pause, og det er et etterslep på flere tusen personer som skal ta kjøretimer og ta lappen. I tillegg kan en del sensorer være i risikogruppene, slik at det kan bli en del ventetid for å få lappen. Vi har advart mot en slik kø, og veilederen har vært klar siden april. Det har imidlertid tatt tid å få den godkjent av helsemyndighetene, men vi opplever at Samferdselsdepartementet har spilt på lag med bransjen for å få dette på plass så raskt som mulig, avslutter Skjøstad.

 

Powered by Labrador CMS