NORGE I MARS: Skoda Kodiaq kommer til Norge i mars. Den er fabrikkens første store SUV. Foto: Produsenten
NORGE I MARS: Skoda Kodiaq kommer til Norge i mars. Den er fabrikkens første store SUV. Foto: Produsenten

Kodiaq først av fire nye SUV-er fra Skoda

Kodiaq er den første bilen i Skodas nye SUV-satsing. Bilen kommer til Norge tidlig neste år. Noen måneder senere kommer en ny utgave av Yeti. Deretter kommer i hvert en eller to nye SUV-er.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tilfeldighet at den tsjekkiske fabrikken nå satser tung på SUV-er. Dette er det segmentet av biler som øker mest i Europa. Det samme skjer i Norge. Mens salget av store stasjonsvogner synker, øker salget av SUV-er både med og uten firehjulstrekk.

Les også: Motor tester fem store stasjonsvogner

- Vi ser frem til lanseringen av Kodiaq og Skodas inntreden i segmentet for store SUV-er. Vi er overbevist om at dette er en bil som vil passe det norske markedet utmerket, sier Skoda-direktør Kai Robert Solheim.

 

Nylig var Kodiaq i Skodje i Møre og Romsdal, for testing, samtidig som de første offisielle bildene av bilen ble tatt. I mars-april kommer biloen til Norge. Tidligere har den norske Skoda-importøren opplyst til motor.no at bilen vil koste fra under 400.000 kroner.

Bilen er 4,7 meter lang og kan by på ett av de største bagasjerommene i klassen med 680 liter. Det er også mulighet for en tredje seterad og dermed sju sitteplasser. Kodiaq vil få nye assistentsystemer.  Area View-kameraene er nytt for Skoda og gjør at du kan se hele bilens nære omgivelser på skjermen. Tow Assist-systemet hjelper deg å rygge med tilhenger.  Parkeringssensoren med bremsefunksjon er også ny, og gjør at bilen bremser automatisk når den oppdager en hindring.

Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa

Det vil være to TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer å velge mellom. Kodiaq leveres både med forhjuls- og firehjulsdrevne varianter vil være tilgjengelig.

Men dette er altså bare starten på Skodas SUV-eventyr. I 2018 kommer en ny utgave av Yeti. Den skal være mer elegant i formen enn dagens firkantete utgave. I tillegg får den mer innvendig plass. Den skal bygges på den samme plattformen som VW Tiguan.

Les også: Irriterende få blinker til venstre i rundkjøringen

Ryktene om hvilken SUV som kommer etter Yeti, spriker en del. Noen tror at det blir en baby-SUV, som kan bli svært attraktiv for det norske markedet. Ikke minst fordi prisen blir gunstig. En utfordring for Skoda, spesielt i Norge, er at fabrikken ikke har hatt tilgang til de elektriske og ladbare hybriddrivverkene til VW. Om et års tid får imidlertid Kodiaq et ladbart hybriddrivverk på rundt 225 hester.

Powered by Labrador CMS