Toyota Rav4 Hybrid
Klatrer mot toppen med nytt hybrid-drivverk
Toyota Rav4 har vært en norsk favoritt helt siden den kom i 1994. Nå har den fått hybriddrivverk og styrer elegant utenom den vanskelige diesel-debatten. Resultatet er et kraftig økning i salget.
God driftssikkerhet, kombinert med god plass og solide vinteregenskaper har bidratt til Rav4-suksessen. Med hybrid-drivverk, som kombinerer en bensinmotor og elektrisk motor, vil den klatre enda nærmere salgstoppen.
Innpakningen er nesten den samme som tidligere: Du sitter høyt, har god oversikt og kjørekomforten i de nye utgavene er god. Det er god plass til tre voksne i baksetet og bagasjerommet er på 501 liter. Det er litt mindre enn på bensin-utgaven, fordi elmotor og batteri stjeler litt plass bak. Det er mye utstyr standard i vår bil, inkludert xenon-lys, filskiftvarsler, fotgjengergjenkjenning og automatisk bybrems. På de lavere utstyrsvariantene er ikke dette standard. Trinnløst automatgir er standard på alle og bidra til at bilen blir lettkjørt.
Med det nye hybriddrivverket, som kombinerer en vanlig bensinmotor med en elektrisk motor (to elmotorer hvis du velger firehjulstrekk), får RAV4 hele 197 hester under panseret. Bilen blir betydelig kjappere enn den vanlige bensin-utgaven. Fabrikken oppgir forbruket til rundt 0,50 liter på mila. Vi målte imidlertid 0,69 på vinterføre. Best økonomi oppnår du ved småkjøring, mens på motorvei skvetter forbruket raskt opp på motorvei. Det viktigste er at den ikke har problemer med utslipp av NOx og partikler som diesel-bilene nå sliter med. Bilen kan imidlertid ikke lades fra kontakt i veggen som noen konkurrenter. Utgaven med firehjulstrekk kan dra henger på 1650 kilo. Dette har tidligere vært et problem for Toyotas hybrid-modeller.
Rav4 Hybrid med firehjulstrekk koster fra rundt 403 000 kroner ferdig registrert. Det er billig.
DATA
Pris: Fra ca kr 365 000 ,- (2WD). Motor: Bensin + elektrisk 197 hk + automatgir, 0,49 l/mil blandet. Lengde: 4,57 m. Bagasjerom: 501 lit.