Tesla fastholder at de aktuelle bilene faktisk ikke har problemer med fjæringen, slik kineserne påstår, og at dette er en unødvendig og påtvunget tilbakekalling.
Det er ikke funnet typiske defekter på disse bilene, som alle er produsert i tidsrommet 2013 til 2017, mener amerikanerne.
0,5 prosent
De henviser til undersøkelser NHTSA, den nasjonale amerikanske trafikksikkerhetsorganisasjonen, har gjort på biler tilbake til 2016.
I følge Tesla har denne type feil blitt registrert på 0,5 prosent antall biler utenfor Kina, og 1 prosent biler på det kinesiske markedet.
Den høyere forekomsten i Kina skyldes trolig primært førerne, skriver Elizabeth H. Mykytiuk, advokat og rådgiver for Tesla, i et informasjonsbrev til NTHSA, der hun utdyper vedtaket:
Annonse
Hensynsløs
«Tesla har ikke klart å fastslå at det foreligger en mangel i verken fremre eller bakre fjæring, og mener at årsaken til problemet er hensynsløs kjøring, for eksempel over store hull i veien. Dette kan føre til skader og påfølgende belastning», står det blant annet i brevet som Electrek offentliggjør.
Mykytiuk skriver videre at Tesla har følt seg tvunget til å etterkomme kravet fra kinesiske myndigheter, ettersom alternativet til tilbakekallingen, er en lang og belastende prosess i den kinesiske administrasjonen.
Dårligere sjåfører?
Electrek stiller to betimelige spørsmål i denne saken:
Hvorfor er de dobbelt så mange tilfeller av fjæringsproblemer i Kina med biler som er produsert på samme fabrikk? Er det – som Tesla hevder – sjåførene som ikke er tilstrekkelig varsomme, kanskje i kombinasjon med dårligere veistandard?
Og hvorfor gjelder dette bare modeller fram til 2017? Har Tesla gjort noen endringer på bilene etter den tid, som de ikke vil kommunisere videre?