Skrur opp farten i tunneler med møtende trafikk:
– Her blir det flere og mer alvorlige ulykker
Samferdselsministeren skrur opp fartsgrensen i to tunneler med møtende trafikk. Trafikkforsker reagerer – og varsler flere og mer alvorlige ulykker.
DETTE ER SAKEN: Regjeringen vil ha høyere fart på veiene, og foreslår nå økt fartsgrense på seks strekninger.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil øke fartsgrensen i Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen på E6 i Gudbrandsdalen fra 80 til 90 km/t.
Begge tunnelene har møtende trafikk i ett tunnelløp uten midtrekkverk. På utsiden av tunnelene er det motorvei med midtrekkverk.
– Vi vil gjøre reisehverdagen så enkel, sikker og effektiv som mulig, sier samferdselsministeren som begrunnelse for å heve fartsgrensen fra 80 til 90 km/t.
Les også: Einar overlevde tunnelbrannen. Han mener myndighetenes håndtering står til stryk
Irritert
Samferdselsministeren er godt kjent i de to tunnelene.
Han kjører der ofte, har han fortalt, på vei fra hjemplassen på Sunnmøre til statsrådskontoret i Oslo.
Inne i tunnelene har han mange ganger irritert seg over det han mener er for lav hastighet, fortalte han under et av arrangementene på Arendalsuka forrige uke.
Les også: Dette ulykkestallet er historisk
Varsler flere ulykker
Trafikkforsker Rune Elvik, som jobber på avdeling for sikkerhet ved Transportøkonomisk Institutt, sier at økt fartsgrense i de to tunnelene kan få alvorlige konsekvenser.
– Det blir antageligvis flere og mer alvorlige ulykker, sier Elvik til Motor.
For et par tiår siden hadde mange motorveier med møtende trafikk av tilsvarende standard som i de to tunnelene en fartsgrense på 90 km/t.
– Men Statens Vegvesen så etter hvert at da ble det en god del møteulykker med alvorlige konsekvenser. Dermed ble hastigheten rundt årtusenskiftet senket fra 90 til 80 km/t, forteller Elvik.
Les også: Så mye håver fotoboksene inn
Går motsatt vei
Fremskrittspartiets iver etter høyere fartsgrenser på motorveier med møtende trafikk gjør at samferdselsmyndighetene nå går baklengs inn i fremtiden, mener trafikkforskeren.
– Denne hastighetsøkningen går i motsatt vei av den lærdommen man har fra slike veier og tunneler, sier Elvik.
Han påpeker at han ikke kjenner de to tunnelene spesifikt. Men høy hastighet i tunneler med møtende trafikk like ved er rett og slett skummelt.
– I en tunnel har man ingen alternativer utover å kjøre i tunnelveggen dersom et kjøretøy kommer imot deg, sier trafikkforskeren.
Gjelde fra september
Samferdselsministeren ønsker også å øke hastighetene på fem andre veistrekninger i Norge.
Disse er:
- E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
- E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
- Rv 80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
- E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
- E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekningen Kløfta – Nybakk blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekningen Slomarka – Kongsvinger blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t.
Forslaget til nye fartsgrenser ble sendt på høring torsdag. Hastigheten kan bli skrudd opp allerede fra september, ifølge Samferdselsdepartementet.
Les også: Trepunkts sikkerhetsbelte i 60 år