ØKER FARTSGRENSEN. Teigkamptunnelen på E6 har møtende trafikk. Likevel vil samferdselsministeren øke hastigheten fra 80 til 90 km/t. Foto: Roar Holten, Statens Vegvesen

Skrur opp farten i tunneler med møtende trafikk:

– Her blir det flere og mer alvorlige ulykker

Samferdselsministeren skrur opp fartsgrensen i to tunneler med møtende trafikk. Trafikkforsker reagerer – og varsler flere og mer alvorlige ulykker.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Regjeringen vil ha høyere fart på veiene, og foreslår nå økt fartsgrense på seks strekninger.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil øke fartsgrensen i Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen på E6 i Gudbrandsdalen fra 80 til 90 km/t.

Begge tunnelene har møtende trafikk i ett tunnelløp uten midtrekkverk. På utsiden av tunnelene er det motorvei med midtrekkverk.

– Vi vil gjøre reisehverdagen så enkel, sikker og effektiv som mulig, sier samferdselsministeren som begrunnelse for å heve fartsgrensen fra 80 til 90 km/t.

Les også: Einar overlevde tunnelbrannen. Han mener myndighetenes håndtering står til stryk

Irritert

Samferdselsministeren er godt kjent i de to tunnelene.

Han kjører der ofte, har han fortalt, på vei fra hjemplassen på Sunnmøre til statsrådskontoret i Oslo.

Inne i tunnelene har han mange ganger irritert seg over det han mener er for lav hastighet, fortalte han under et av arrangementene på Arendalsuka forrige uke.

Les også: Dette ulykkestallet er historisk

Varsler flere ulykker

Trafikkforsker Rune Elvik, som jobber på avdeling for sikkerhet ved Transportøkonomisk Institutt, sier at økt fartsgrense i de to tunnelene kan få alvorlige konsekvenser.

– Det blir antageligvis flere og mer alvorlige ulykker, sier Elvik til Motor.

For et par tiår siden hadde mange motorveier med møtende trafikk av tilsvarende standard som i de to tunnelene en fartsgrense på 90 km/t.

– Men Statens Vegvesen så etter hvert at da ble det en god del møteulykker med alvorlige konsekvenser. Dermed ble hastigheten rundt årtusenskiftet senket fra 90 til 80 km/t, forteller Elvik.

Les også: Så mye håver fotoboksene inn

MER FART: Jon Georg Dale og Fremskrittspartiet vil ha høyere fart på veiene. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet

Går motsatt vei

Fremskrittspartiets iver etter høyere fartsgrenser på motorveier med møtende trafikk gjør at samferdselsmyndighetene nå går baklengs inn i fremtiden, mener trafikkforskeren.

– Denne hastighetsøkningen går i motsatt vei av den lærdommen man har fra slike veier og tunneler, sier Elvik.

Han påpeker at han ikke kjenner de to tunnelene spesifikt. Men høy hastighet i tunneler med møtende trafikk like ved er rett og slett skummelt.

– I en tunnel har man ingen alternativer utover å kjøre i tunnelveggen dersom et kjøretøy kommer imot deg, sier trafikkforskeren.

Gjelde fra september

Samferdselsministeren ønsker også å øke hastighetene på fem andre veistrekninger i Norge.

Disse er:

  • E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • Rv 80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekningen Kløfta – Nybakk blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekningen Slomarka – Kongsvinger blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t.

Forslaget til nye fartsgrenser ble sendt på høring torsdag. Hastigheten kan bli skrudd opp allerede fra september, ifølge Samferdselsdepartementet.

Les også: Trepunkts sikkerhetsbelte i 60 år