HVA SKAL DU VELGE: Hybrid, ladbar hybrid eller elbil? Leaseplan har gjort et regnestykke og er ikke i tvil om hva som lønner seg økonomisk. Foto: Tom Hansen
Hybrid, ladbar hybrid eller elbil?
«Ingen tvil om hva som lønner seg»
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan har regnet ut for Motor hva det koster å eie Hyundai Ioniq hybrid, ladbar hybrid og elbil. De er tydelige på hva som er mest lønnsomt.
Leaseplan er ikke i tvil om at elbil er mest lønnsomt, og de kommenterer sammenlikningen slik:
«De som kjøper elbiler nå i en fornuftig prisklasse med tilstrekkelige rekkevidde (25 mil++), slik som Ioniq har, vil ha et svært billig bilhold totalt sett. Når disse skal selges om 3-4 år, så har nye elbiler sannsynligvis fått moms. Det betyr at dagens elbiler skal selges i et marked hvor nye elbiler høyst sannsynlig er dyrere.
25+ mil rekkevidde vil være tilstrekkelig for så mange eiere at disse bilene vil holde seg svært godt i pris når fossilt drivstoff i prinsippet vil bli umulig å bruke i de store byene. Har du i tillegg bompasseringer i nærheten bør det ikke være nødvendig med kalkulator for å se besparelsene.
Elbilen kommet også ut som den klare vinneren når man ser på driftskostnader isolert sett. Hovedårsaken er lavere kost ved hovedservice, som inntreffer annet hvert år. Ulempen ved elbil er lang leveringstid.»
For best komfort og annenhåndsverdi anbefaler Leaseplan utstyrsvalgene Teknikkpakke (25.000 kroner) skinninteriør (10.000 kroner) og metallic lakk (4900 kroner) på de tre modellene. Se forøvrig regnestykkene nederst i saken.
Motor har ved flere anledninger testet rekkevidden på Ioniq Electric, samt rekkevidde på strøm og totalforbruk på Ioniq Plug-In. Slik gikk det da NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud, målte for Motor denne gangen:
Hyundai Ioniq Electric har en oppgitt rekkevidde på 280 km. ifølge den utgående målenormen NEDC.
Vi kom til 203 km, før bilen gikk i nødmodus og anvisningen på rekkevidde ble borte. Da var det 2 prosent strøm igjen på batteriet. Bilen varslet at du må vurdere lading når det er 13 prosent/24 km igjen av batterikapasiteten. Bilen ble kjørt i en testrute (Oslo - Espa - Oslo - Skøyen - Tveita - Bryn), altså mye landevei - som tapper batteriet raskere - og en del by. Bilen ble kjørt på sommerdekk, tørt føre, i ECO modus og med en utetemperatur på 22-24 grader.
Ioniq Plug-in hybrid har en oppgitt rekkevidde på strøm på 63 km. Bensinforbruk blandet kjøring er oppgitt til 0,11 l/mil i følge NEDC.
I vår faste testløype (runde på 35 km) oppnådde vi en rekkevidde på 50,8 km. Det er et litt svakere resultat enn vi fikk i vinter under dårligere forhold. Når bilen går over på hybriddrift med et utladet (er alltid litt strøm igjen) batteri, er bensinforbruket på 0,40 l/ mil i samme testløype. Med tilstrekkelig strøm på batteriet er forbruket 0,24 l/mil. Ifølge bileieren John Monn, som eier den ikke ladbare hybriden, ligger hans gjennomsnittsforbruk på 0,40 l/mil.
Her er regnestykkene:
Ioniq Electric
Bilpris Fra kr. 248.400
Bilpris m utstyr Fra kr. 299.627
Forsikring pr mnd Kr. 492
Service pr mnd Kr. 382
Drivstoff pr mnd Avhenger av ladested
Antatt årlig verditap (3 år/45 000) Kr. 20-25.000.
Ioniq Hybrid
Bilpris Fra kr. 280.400
Bilpris m utstyr Fra kr. 334.296
Forsikring pr mnd Kr. 820
Service pr mnd Kr. 438
Drivstoff pr mnd Kr. 638
Antatt årlig verditap (3 år/45 000) Kr. 35-40.000.
Ioniq Plug-In Hybrid
Bilpris Fra kr. 295.400
Bilpris m utstyr Fra kr. 350.459
Forsikring pr mnd Kr. 820
Service pr mnd Kr. 438
Drivstoff pr mnd Kr. 638
Antatt årlig verditap (3 år/45 000) Kr. 30-35.000.
Forutsetninger: Pris drivstoff per liter 15 kroner, forbruk per mil: 0,34 l, forsikringen inkl. trafikkforsikringsavgiften. For elbiler er denne kroner 0. Beløpene er inkl. mva.