VERDIG UTFORDRER: Hyundai i30 er kanskje den utfordreren som nå er nærmest VW Golf i komfort og kjøreegenskaper. Foto: Espen Røst
Hyundai i30
Hyundais nye pris- og utstyrsbombe
Nytt utseende, nye motorer, nytt understell og bedre plass. Nye Hyundai i30 er nesten ikke til å kjenne igjen sammenliknet med den gamle. Kjørekomforten er nå høyde med VW Golf.
Hyundai i30 1,4 T-GDI aut. Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,4 lit. bensin m/turbo, 103 kW/140 hk v. 6.000 omdr. – dreiemoment 242 Nm v. 1.500 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 205 km/t. Dekk på testbilen: Michelin Primacy3 – 225/45 R17.
Komfort
6/10
Hyundai i30 har fått et understell med et oppsett som likner mye på det du finner i VW Golf: Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag og det innvendige støynivået er ok på støysvake vinterdekk, men for høyt på sommerdekk. Bak rattet i finner de fleste seg godt til rette og setene passer oss godt. Automatgir bidrar til en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse.
Design
7/10
Å beskrive designen til i30 blir nesten som en blåkopi av VW Golf: Den har et utseende som ikke skremmer noen, men som heller ikke er spesielt vågalt. Interiøret er bryddig og mer oversiktlig med elegant fargevalg. I tillegg er materialvalget nå mer elegant. Bilen har både koppholdere og armlene mellom forsetene.
Kjøreegenskaper
7/10
Understellet i i30 er såpass stabilt og styringen så presis at bilen klarer kritiske manøvrer på en fin måte. Bilen har den korteste bremsestrekningen av de fire testbilene med 22,6 meter. I tillegg gir kombinasjonen av en relativt sterk motor og den nye, kjappe dobbelkløtsj-girkassen raske akselerasjoner. Vi målte 9,4 sekunder fra 0-100 km/t.
Miljø og forbruk
6/10
Vi målte forbruket til 0,60 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,52. Det er et relativt stort avvik og en av bilene i testen med høyest forbruk. CO2-utslippet er på 120 gram og NOx-utslippet på lave 19,7 milligram. Det er litt høyere enn andre bensinbiler, men betydelig lavere enn en diesel.
Utstyr
8/10
I vår «teknikk»-utgave er i30 den best utstyrte bilen i Golf-klasse-testen. På komfort-siden har den blant annet ryggekamera, dynamisk fartsholder, LED hovedlys, navigasjon, varme i rattet som standard. Bilen har blindsonevarsler, filskiftvarsler med rattkorrigering og automatisk bybrems for biler og fotgjengere som standard. Det siste har også den billigste utgaven av bilen.
Praktisk
6/10
Hyundai i30 er en kompakt femdørs bil som passer godt for et par, men er i minste laget for en familie med barn. Bagasjerommet er på 395 liter, noe som er litt større enn i en VW Golf. De delte bakseteryggen kan slås ned ved behov for mer plass.
Pris
7/10
Rimeligste utgave av nye i30 koster 235.000 kroner, en like stor som VW Golf, men mye billigere en rimeligste utgave av en femdørs Golf. Vår testbil med Teknikk utstyrspakke koster 340.000 kroner og da får du automatgir og alt det utstyret du kan tenke deg i en bil i denne klassen.
Driftskostnader
8/10
Hyundai har normale dele- og servicepriser. På bilen gir Hyundai 5 års/200.000 kilometers nybilgaranti. Forhandlerne praktiserer garantien på en svært god måte, ifølge Forbrukerrådet. NAF har få meldinger om feil og problemer på Hyundai. Vi målte et forbruk på 0,60 l/mil i en blanding av by- og landeveiskjøring.
Sikkerhet
8/10
Nye Hyundai i30 har fått toppscore med fem stjerner hos EuroNCAP i år, og scoret da bra på sikkerhet for både voksne og barn. Trekk for at den scorer svakere på sikkerhetssituasjoner med myke trafikanter.
Annenhåndsverdi
6/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet av Autolease til å utvikle seg noe over snittet i klassen og bedre enn smittet i markedet. Modellen kommer standard med Plusspakke. Dette holder med tanke på restverdi.
For noen måneder siden fikk Hyundai bestselgeren Ioniq i butikken.
Den leveres både som hybrid, billig elektrisk og som ladbar hybrid.
Kundene har stått i kø og det betyr at nye i30 er kommer litt ut av fokus, Den har tross alt «bare» to nye bensinmotorer på 120 og 140 hester.
Etter vår mening fortjener nye i30 mer oppmerksomhet.
Billigste utgave koster fra 235.000 kroner, mens vår bil med den største motoren, en fin sjutrinns automatgir og mye utstyr koster 340.000 kroner.
Elektriske Ioniq koster til sammenlikning fra 232.000 kroner.
Vår første innskytelse på plass bak rattet i i30, er at «her har det virkelig skjedd store ting».
Hjuloppheng og styring er mer kompakt og presis, noe som gir bedre egenskaper både på svingete vei og i kritiske situasjoner. I tillegg er komforten blitt betydelig bedre.
Det er lett å finne seg til rette bak rattet. Plassen innvendig er også på høyde med Golf – kanskje litt bedre.
i30 er åtte centimeter lenger, noe som gir litt større bagasjerom, men litt mindre beinplass bak.
Utstyret er betydelig oppgradert og vår bil har mye utstyr med blant annet LED hovedlys og, fartsholder som regulerer avstanden til bilen foran. Også sikkerhetsutstyret omfatter en rekke viktige hjelpesystemer.