Hyundai varsler gigantisk satsing:
Skal investere 318 milliarder i selvkjøring og flyvende biler
Det har sin sjarm med de som ikke bare prater, men også faktisk satser: Hyundai annonserte tirsdag at selskapet nå ruller i gang et investeringsløp med en ramme på 318 milliarder kroner fram mot 2025. Stikkord: Selvkjøring og flyvende biler.
DETTE ER SAKEN: Hyundai ble etablert som et bygningsfirma i 1947, og har senere ekspandert til å bli Sør-Koreas største industrikonsern – med bildivisjonen Hyundai Motor Group som en hjørnestein.
Ingen ringere enn Sør-Koreas president Moon Jae-In la fram detaljene om satsingen under en seanse på Hyundais eget forskningssenter i byen Hwaesong denne uka.
Planen omfatter hele spekter av teknologi det snakkes om innenfor morgendagens mobilitet: Selvkjørende, sammenkoblede og elektriske biler.
Les også: Er selvkjøring hele svaret? Antagelig ikke…
«Gyllen mulighet»
Investeringsprogrammet har en ramme på 41 billioner won, ca 318 milliarder kroner.
Myndighetene stiller seg helhjertet bak satsingen, i følge president Moon, som anslo at omtrent halvparten av de nye bilene på koreanske veier i 2030 vil være selvkjørende.
– Markedet for selvkjørende biler er en gyllen mulighet til å revitalisere økonomien og skape nye arbeidsplasser, sier Moon.
Det er ventet at Hyundai vil tilby selvkjørende biler (nivå 4) i 2024 for flåtekunder og for folk flest fra 2027.
Les også: Slik ser en selvkjørende Volvo
Biler skal fly
President Moon har varslet at myndighetene samtidig vil støtte Hyundais utvikling av hydrogen som alternativ til batterielektriske biler. Nyhetsbyrået Reuters skriver at Moon har omtalt hydrogen som «fremtidens brød og smør» i den sørkoreanske økonomien.
Hyundai er blant de få bilprodusentene som har hydrogenbiler for salg, og konsernsøster Kia er ventet å komme etter innen kort tid.
På toppen av det hele skal Hyundai i gang med utvikling av flyvende biler.
Skeptikere advarer om at satsingen kan bli et tungt løft for Hyundai, ettersom Sør-Korea mangler mye av nøkkelteknologien for selvkjøring.
Samtidig har en viss realitetsorientering innenfor den mest euforiske selvkjøringssatsingen i USA vist at teknologien er mer krevende å introdusere enn de største optimistene har hevdet.