KOREANSK LØSNING: Hyundai og Kia forbereder teknologi for autonom kjøring på nivå 4 i 2025. Foto: Hyundai Motors
KOREANSK LØSNING: Hyundai og Kia forbereder teknologi for autonom kjøring på nivå 4 i 2025. Foto: Hyundai Motors

Kia og Hyundai lanserer ny teknologi:

Styrer elbilen fra mobilen

Slik kan det se ut utenfor storsenteret om bare seks år: Elbiler som forflytter seg førerløst til og fra trådløse ladeplasser.

Publisert Sist oppdatert

Det er Hyundai og Kia som lanserer teknologien, kalt Automated Valet Parking System (AVPS), som i stor grad skal løse både parkerings- og ladeproblematikk.

Løsningen er autonom, og tillater at oppladede biler flytter seg bort fra ladestasjonen for å gi plass til nestemann i køen.

Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.

Med en smarttelefon kan man instruere bilen i at det er på tide å lade. Bilen vil selv kjøre til nærmeste tilgjengelige ladestasjon, lade opp, og deretter kjøre til en parkeringsplass. Når sjåføren gir beskjed, vil bilen ankomme stedet sjåføren befinner seg.

Les også: Angriper førerløse biler med stein og kniv

PARKERINGSENGEL: Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.
PARKERINGSENGEL: Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.

Mot nivå 4

Det hele skjer gjennom kommunikasjon mellom elbilen, parkeringsanlegget, ladesystemet og sjåføren. Parkeringsanlegget sender beskjed om ledige plasser og ladestasjoner, mens ladesystemet oppdaterer sjåføren med ladestatus i realtid.

På dette nivået er mennesker for første gang overflødige, en bilen kan møte utfordringer som gjør at den ber føreren overta, for eksempel ved klimatiske forhold som nedsetter orienteringsevnen.

Les også: Advarer mot selvkjørende biler

…og så nivå 5

Hyundai og Kina planlegger å lansere autonom kjøring i utvalgte «smart cities» fra 2021, med et mål om å lansere fullt autonome kjøretøyer innen 2030.

Da er vi i tilfelle på nivå 5, der du bare setter deg inn i en bil – som knapt kan kalles bil lenger.

Den har verken ratt eller pedaler, men tar deg dit du ønsker – sikrere enn noe menneske kan klare.

Les også: Er dette redningen for dieselbilen?

Powered by Labrador CMS