Kia og Hyundai lanserer ny teknologi:
Styrer elbilen fra mobilen
Slik kan det se ut utenfor storsenteret om bare seks år: Elbiler som forflytter seg førerløst til og fra trådløse ladeplasser.
Det er Hyundai og Kia som lanserer teknologien, kalt Automated Valet Parking System (AVPS), som i stor grad skal løse både parkerings- og ladeproblematikk.
Løsningen er autonom, og tillater at oppladede biler flytter seg bort fra ladestasjonen for å gi plass til nestemann i køen.
Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.
Med en smarttelefon kan man instruere bilen i at det er på tide å lade. Bilen vil selv kjøre til nærmeste tilgjengelige ladestasjon, lade opp, og deretter kjøre til en parkeringsplass. Når sjåføren gir beskjed, vil bilen ankomme stedet sjåføren befinner seg.
Les også: Angriper førerløse biler med stein og kniv
Mot nivå 4
Det hele skjer gjennom kommunikasjon mellom elbilen, parkeringsanlegget, ladesystemet og sjåføren. Parkeringsanlegget sender beskjed om ledige plasser og ladestasjoner, mens ladesystemet oppdaterer sjåføren med ladestatus i realtid.
På dette nivået er mennesker for første gang overflødige, en bilen kan møte utfordringer som gjør at den ber føreren overta, for eksempel ved klimatiske forhold som nedsetter orienteringsevnen.
Les også: Advarer mot selvkjørende biler
…og så nivå 5
Hyundai og Kina planlegger å lansere autonom kjøring i utvalgte «smart cities» fra 2021, med et mål om å lansere fullt autonome kjøretøyer innen 2030.
Da er vi i tilfelle på nivå 5, der du bare setter deg inn i en bil – som knapt kan kalles bil lenger.
Den har verken ratt eller pedaler, men tar deg dit du ønsker – sikrere enn noe menneske kan klare.
Les også: Er dette redningen for dieselbilen?