Ny Lexus-modell på gang:
Verdenssuksessen prøver seg i Norge
Lexus er etablert med en rekke modeller i Norge. Men ikke med den aller mest solgte. Først i sjuende generasjon kommer luksushybriden ES til Norge.
Forklaringen på at den mest solgte Lexus-modellen på verdensbasis ikke har vært å se på norske veier, er enkel: Lexus lager ikke stasjonsvogner. I motsetning til hovedkonkurrenter som BMW, Mercedes og Audi.
Men nå ser japanerne muligheten til å jage andeler også på det klassiske sedanmarkedet i vår del av verden.
Og for sedankjøperen – godt voksne mennesker som ønsker å bruke penger på bil – kan ES hybrid være et interessant alternativ.
Les også: Denne Lexus’en fikk våre testere til å juble
Lexus er kjent for sin kundetilfredshet og svært problemfrie biler – i tillegg til hybridteknologien som passer godt inn i det norske avgiftssystemet.
Kommende tester får vise om modellen også har noen fortrinn på komfortsiden etter seks generasjoner på det amerikanske markedet. Størrelsesmessig er den faktisk 5-6 centimeter lenger enn Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.
Hybriddrivlinjen er av fjerde generasjon. Total effekt er 218 hester, og produsenten hevder at forbruket er på 0,47 liter per mil ved blandet kjøring.
– Den leverer en uslåelig kombinasjon av ytelser, respons og kjøreglede, samtidig som forbruk og utslipp holdes nede på et meget lavt nivå, sier Knut-Erik Jahnsen, General manager for Lexus i Norge.
Lexus ES 300h lanseres i Norge i januar 2019. Prisene er foreløpig ikke klare.
Les også: Her er de nye bilene som kommer