LADBAR HYBRID: Du kjører utslippsfritt noen mil, og ganske morsomt og veldig komfortabelt i noen mil til. Foto: Volvo Cars
LADBAR HYBRID: Du kjører utslippsfritt noen mil, og ganske morsomt og veldig komfortabelt i noen mil til. Foto: Volvo Cars

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Volvo V60 – rett og slett en usedvanlig lekker bil

Sjelden opplever vi en mer unison oppfatning om et vellykket design enn når vi kjører en Volvo V60. Ti poeng fra Motor i denne kategorien er ikke hverdagskost.

Publisert Sist oppdatert

Volvo V60 T8 390 4WD R-design (ladbar hybrid, firehjulsdrift, automat, hengerfeste)

Pris: 727.940 kroner

PLUSS: Utseende, krefter, sikkerhet

MINUS: Støynivå fra dekk og motor (diesel), betjening av infoskjerm

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån:  9.251 Forsikring: 10.341 Verdifall per år: 80-90.000 Service/vedlikehold:  8.250 Dekk: 4.950 Forbruk: 5.252 Bompenger: 18.144 Trafikkforsikringsavgift: 2.865 Til sammen: 142.936 Pris per km: 9,60 kr

På norske veier er det først og fremst de ladbare hybridene vi ser.

De har ganske liten batterikapasitet og veldig mange hestekrefter. Men du har altså muligheten til å kjøre utslippsfritt noen mil.

Og muligheten til å ha det både ganske morsomt og veldig komfortabelt bak rattet i enda flere mil.

Motor har testet V60 i to versjoner i løpet av 2019. Med 190 hk diesel, automat og forhjulsdrift. Og med 390 hk bensinhybrid, automat og firehjulsdrift.

Les også: Motor har testet Volvo V60

Utseendemessig er de nærmest identiske, men hybridteknologien krever snaue 50 liter bagasjeplass og litt beinplass på den midtre plassen i baksetet.

Som hybrid mister med andre ord V60 noen poeng i familierunden.

V60 er bygd på den såkalte SPA-plattformen, som ble utviklet for blant annet den store SUV-en XC90 og stasjonsvogna V90.

Det gir bra komfort og balanse, men Volvo har mistet litt av tidligere tiders kompetanse på støydemping.

Dieselmotoren kakler mer enn konkurrentene, og dekkstøyen kan være sjenerende på grov asfalt.

390 hybridkrefter er selvsagt voldsomt. 190 dieselkrefter er mer enn nok.

Koblet til en åttetrinns automat er girskiftene nærmest umerkelige under normal kjøring og kraftutviklingen solid – uavhengig av drivlinje.

Men som så ofte før, får vi mest til overs for den utdøende og delvis utskjelte dieselmotoren.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019