Subaru Forester blir hybrid:
Snik-elektrifiserer gammel SUV-favoritt
Subaru-eierne er like konservative som de er lojale. Det er en kundemasse man ikke skal tulle med. Når Subaru nå lanserer legenden Forester i hybridutgave, så skjer det på aller mildeste vis. Bokstavelig talt.
Kjerneteknologien til Subaru er Boxer-motoren og den permanente symmetriske firehjulsdriften.
På siste generasjons Forester har det dukket opp en liten e i modellnavnet. Størrelsen på bokstaven er symbolsk nok.
Den indikerer en elektrisk hjelpemotor av ganske beskjeden størrelse. Kall det gjerne en mildhybrid.
Og den indikerer at nyvinningen får ganske beskjedne konsekvenser for grunnkonseptet. Det skal ikke koste for mye vekt, bagasjeplass eller evne til å trekke en henger.
Fortsatt finner vi en 2,0 liters bensinmotor med 150 hk i Forester. Men 80 prosent av komponentene er ifølge Subaru nye.
Mye fordi den nå skal fungere sammen med en elektrisk motor på 16,7 hk og Subarus trinnløse automatkasse.
Les også: Dette koster SUV-ene deg per kilometer
I teorien ...
I praksis fungerer teknologien slik vi er vant til fra andre hybridbiler:
Fra stillestående og i lav hastighet drives bilen av den elektriske motoren, med mindre man tråkker litt ekstra på gassen.
Subaru hevder Forester skal kunne kjøres elektrisk i avstander opp til rundt 1,6 km og nå hastigheter opp til 40 km/t før bensinmotoren kobles inn.
Motors erfaring er at dette kun er teori. Selv en erfaren hybridprodusent som Toyota er langt unna å nå sine oppgitte tall og hastigheter i praksis.
Men vi skal selvsagt ikke felle noen dom over Forester før dette er testet i praksis.
I høyere hastigheter eller ved større kraftbehov er det uansett bensinmotoren som jobber, men batteriet lades ved bremsing og når man går av gassen.
Drivstofforbruket skal ifølge Subaru kunne reduseres med 10 prosent.
Motorkarakteristikken er som vi er kjent med fra Subarus Boxer-motorer:
Vibrasjonsløst, dovent brummende under normal belastning – og uten særlig futt.
Dette er en bil du beveger deg rolig og behagelig i, med god oversikt og mye lys. Og ganske sikkert med lavere drivstoffutgifter.
Les også: Bensin- og dieselbiler har snart ikke livets rett
Godt skjulte endringer
Det skal et svært trent øye til for å se de utvendige forskjellene på nye og gamle Forester.
Karosseriet er grunnleggende det samme, og de kosmetiske endringene små. I fronten er de knapt synlige.
Men du ser kanskje en litt tjukkere ribbe i grillen, en litt omstøpt frontspoiler og et annet design på grøftelysene.
Bakfra er det enklere: Lyktebåndene er blitt mer horisontale og inntrykket mer moderne.
Rent praktisk er det viktigere at lasteåpningen er blitt bredere og at den elektriske bakluka er blitt tre sekunder kjappere – ned fra 10 til sju sekunder på vår uoffisielle måling.
Interiøret har også blitt oppgradert. Forester har fått det samme instrumentpanelet som litt mindre XV. Absolutt på høy tid.
Selv i sin nyeste form er det på grensen til gammeldags, men funksjonaliteten er meget god og gjenkjennelighet høy for nåværende Forester-eiere. Kvalitetsfølelsen er også hevet et hakk.
Kjøremessig er forskjellen på utgående og ny modell større enn man skulle tro.
Motor fikk teste begge modellene på lukket bane, og den nye er merkbart mer stabil og presis i bevegelsene. Og kanskje ørlite kvikkere fra stillestående – hjulpet av den lille elmotoren.
Les også: Motor har testet Passat som ny ladbar hybrid
Ansiktsgjenkjenning
Subaru lanserer en del nye sikkerhetssystemer i Forester, blant annet automatisk nødbrems ved rygging og dødvinkelvarsler.
I tillegg tar de i bruk en ny ansiktsgjenkjenningsteknologi, kalt Driver Monitoring System.
Systemet skal automatisk justere seter, speil og temperatur til ansiktet som blir gjenkjent, men også varsle om føreren er uoppmerksom over tid eller sovner.
Det siste fungerte på alle andre enn Motors reporter da en gjeng journalister fra ulike nasjoner forsøkte teknologien på lukket bane utenfor Wien.
Jeg ble fortalt at jeg enten sov for lite – altså ikke lukket øynene nok. Eller for mye – altså knep igjen øynene for mye.
Konklusjonen er uansett at undertegnede neppe er den mest risikoutsatte på akkurat dette feltet – og at man ikke kan stole blindt, bokstavelig talt, på teknologien.
Store triumfer
Nye Forester er ennå ikke testet av Euro NCAP, men høster store triumfer i ulike sikkerhetstester på hjemmebane.
Forgjengeren fikk også meget høy totalscore hos Euro NCAP i 2012, så alt tilsier at sikkerheten er i ypperste sjikt.
Vi fikk også teste bilen i en offroadløype ingen Forester-eier i verden ville utsette sin privatbil for.
Og det er nok heller ikke så mange andre SUV-produsenter enn Subaru som ville sendt journalister med udokumentert kjørekompetanse ut i denne løypa.
Men årevis med konseptutvikling rundt en grunntanke om unik framkommelighet, har gjort noe med både bilen og holdningen til dem som jobber i systemet.
Og de visste det sikkert fra før: Sjåførens mot svikter før bilen. Med permanent firehjulsdrift, et velutviklet antispinnsystem og bakkeklaring på 22 centimeter, er offroadevnene forbløffende bra.
Amerikansk favoritt
70 prosent av alle produserte Subaru går til det amerikanske markedet. Det betyr at det er en liten utfordring å få tak i nok biler til nisjen Norge.
Informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge vet ennå ikke antallet biler som ankommer mot slutten av året.
– Men vi kommer nok til å klatre godt på salgsstatistikkene i november og desember, fastslår han.
Forester kommer i fire utstyrsversjoner, med pris fra 499.900 til 559.900 kroner. En hovedkonkurrent som Toyota RAV4 koster fra 428.200 til 527.100 kroner.