Hyundai oppgraderer familie-SUV’en:
Litt strøm og mye stæsj
Hyundai satser på at mildhybridteknologi og en friskere designlinje skal løfte salget av SUV-en Tucson.
Hyundais kandidat i klassen av kompakt-SUV-er ligger i øyeblikket på en 73. plass på registreringsstatistikken, presset nedover av blant andre sine helelektriske søsken, Kona (9. plass) og Ioniq (10. plass).
På bildet ser du den firehjulsdrevne SUV-en med effektene fra Hyundais nye designlinje, kalt N Line.
Det mer sporty utseendet er prøvd ut på kompaktmodellen i30 på det europeiske markedet, og responsen har vært god.
Les også: Her er alle våre 33 SUV-tester
Først med Tucson
Effektene blir derfor etter hvert tilgjengelige på flere ulike modeller. Familie-SUV-en Tucson er først ut her i Norge.
Tucson ble lansert med facelift på sommeren i fjor, med nyheter som blant annet LED-lykter, adaptiv cruise control, oppgradert lydanlegg og head-up display.
Denne sommeren kommer den også som såkalt mildhybrid, med en 1,6-liters dieselmotor på 136 hester som utgangspunkt.
Elmotoren kan avlaste forbrenningsmotoren ved for eksempel start og stopp, men bilen kan ikke kjøres på strøm alene. Teknologien gir likevel lavere forbruk og utslipp.
Les også: Forventer doblet SUV-salg neste 10 år
«Gunstig priset»
Firehjulsdrift og sjutrinns dobbeltklutsjautomat er standard på alle Tucson i Norge. N Line-pakken koster 6000 kroner.
Det betyr at man da får en topputstyrt bil for 504.900 kroner. Eneste tillegg er panorama soltak til 10.000 kroner og vinterdekk.
Hyundai mener de har priset bilen veldig gunstig:
– En veldig sporty, tøff og elektrifisert familie-SUV med en vanvittig utstyrsliste og N Line-pakke koster altså like over en halv million kroner, og det tror vi treffer norske familier godt, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai.