MYE AV DET GODE: Med overflod av krefter kan den bakhjulsdrevne bilen føles litt nervøs på glatte veier. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
MYE AV DET GODE: Med overflod av krefter kan den bakhjulsdrevne bilen føles litt nervøs på glatte veier. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

MERCEDES-BENZ C 350E

Høy komfort med kort rekkevidde

Som ladbar hybrid og med massevis av krefter har Mercedes C 350e allerede blitt en suksess i Norge. Men batteriet gir kort rekkevidde, høyere bensinforbruk og tar mye av plassen i bagasjerommet.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz C 350e plug-in 2017

73 poeng

Mercedes-Benz C 350e. Firesylindret turbo bensinmotor 211 hk/155kW. Elmotor 82 hk/60 kW. Totalt 279 hk/205 kW. Toppfart: 245 km/t.

Komfort 9/10

God førerplass, man sitter lavt, men godt i setene. Støynivået lavest i testen. Automatgir bidrar sammen med en svært komfortabel avfjæring til en svært god kjørefølelse under alle forhold. Koppholder ved førerplass.

Design 7/10

Bilen har et elegant, men relativt tradisjonelt, design. Interiøret er ikke like ryddig og oversiktlig som i Passat, men farge- og materialvalget er elegant.

Kjøreegenskaper 8/10

Svært gode elektroniske hjelpesystemer bidrar til godt veigrep, og automatgir gir en god kjørefølelse. Presis styring gjør at bilen reagerer raskt på styreutslag og hjulene følger etter og holder grepet, men bakhjulsdrift gjør at bilen føles litt nervøs på glatt føre.

Miljø og forbruk 7/10

Lite batteri. Rekkevidde: 12 km. mot oppgitt 31. Forbruk: 0,43 l/mil. mot oppgitt 21, men likevel er testens laveste. CO2-utslipp: 49 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.

Utstyr 5/10

Standard-utgaven har lite utstyr. Ekstra kostnad for navigasjon, LED eller xenon hovedlys, automatisk bybrems og fotgjengerbrems, blindsonevarsler, filskiftvarsler m.m.

Praktisk 7/10

Liten stasjonsvogn. Lite bagasjerom på 350 l, men bakseteryggene kan slås ned for mer plass. Litt uoversiktlig betjening i instrumentpanelet, og automatgiret betjenes via en hendel på rattet – litt uvant. Sitter lavt så med vond rygg kan inn- og utstigning være litt krevende.

Pris 7/10

På tross av den gode avgiftsrabatten blir dette en dyr bil. Standard-utgaven mangler både komfort- og sikkerhetsutstyr. For å få en tilfredsstillende bil koster det deg fort kr. 100.000 til 150.000 ekstra.

Driftskostnader 6/10

Mercedes har dyre delepriser og servicekostnader, og kort rekkevidde gjør denne til testens dyreste i drift. 5 år/100.000 km nybilgaranti/30 års rustgaranti (har vært vanskelig å benytte i praksis). Hybriddrivverk gir noe lavere drivstoffkostnader.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner i EuroNCAP. 92/84 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. 77 prosent for påkjørsel av fotgjengere, og det er best av våre testbiler. Minus: manglende sikkerhetsutstyr i standardutgaven.

Annenhåndsverdi 8/10

Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og litt over klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen 5/6 poeng i forhold til markedet generelt og 5/6 poeng i forhold til klassen.

Mercedes C 350e er en komfortabel bil, den mest behagelige av fire plug-in-hybrider vi har testet i vinter.

Vi sitter lavt, men godt i setene. Den har god avfjæring og lite innvendig støy.

Instrumenteringen er ikke like oversiktlig og betjeningen av blant annet automatgiret skjer via en hendel på rattet er litt uvant i starten.

Med full drift på både bensin- og elmotoren, har du hele 279 hester og 600 newtonmeter trekkraft å rutte med. Dette er mer enn du egentlig har behov for, men gjør uansett dette til en rask bil med 0-100 km/t på 7,23 sekunder i vår måling.

UTSTYRSSVIKT: Standardutgaven mangler både komfort- og sikkerhetsutstyr.
UTSTYRSSVIKT: Standardutgaven mangler både komfort- og sikkerhetsutstyr.

Men nå var vi spesielt opptatt av de særlige attributtene til plug-in hybrider, og på strøm kom vi ikke så langt. Med det minste batteriet blant de fire plug-in-hybridene vi testet i vinter, får man kortere rekkevidde på strøm og et betydelig høyere bensinforbruk.

Utgangsprisen er på kr. 473.000, men skal du kjøpe det tilleggsutstyret som hører hjemme på en slik bil, må du fort ut med mellom kr. 100.000 og 150.000 til.

Testerne mener at manglende komfort- og sikkerhetsutstyr på standardutgaven trekker ned totalbildet. 

Powered by Labrador CMS