Hvilket hotell er best i Oslo?
Knockout i luksusduell
Hotel Continental og Grand Hotel i Oslo er hovedstadens to tradisjonelle topp-hoteller og markedsfører seg begge som luksushoteller. Motors hotellsjekk avslører stor forskjell i opplevelsen av luksus.
Grand Hotel ble grunnlagt av konditor Julius Fritzner og åpnet dørene i 1874. Bygningen fikk sitt nåværende utseende for mer enn 100 år siden. Grand Hotel drives i dag av Scandic-kjeden.
Les Hotelltesten:
Grand Hotell, Oslo
Hotel Continental startet opp på 1900-tallet, og drives av Elisabeth C. Brochmann, som er fjerde generasjons eier. Hun viser vennlig til hotelldirektøren for et lite intervju.
Les Hotelltesten:
Hotel Continental, Oslo
Så vi spør Nina Brandanger på Continental hva luksus betyr for henne.
– Det er den følelsen du får når noe er behagelig og ekstraordinært. Det gjelder både materialer, utstyr og vedlikehold, samt følelsen av at du som gjest blir godt tatt vare på. At du blir sett.
– Hva betaler jeg som gjest ekstra for?
– Investeringen vi har gjort i produktet. Og at vi har ekstra personale og en god frokost inkludert, sier hotelldirektør Nina Brandanger.
Mange av de 155 rommene på Hotel Continental ble pusset opp i 2014, nå skal ytterligere 60 rom fornyes.
Store deler av Grand Hotel ble renovert i 2015 og 2016. Hotellet har 238 rom og 51 suiter, og flere rom og suiter står nå for tur til å moderniseres.
På spørsmål om hvordan Grand Hotel definerer luksus og hva gjestene betaler ekstra for ønsker hotelldirektør Fredrikke Næss å uttale følgende:
«Grand har definert nordisk luksus som blant annet oppmerksomhet rundt detaljene i et opphold, alt fra ekstra service til en atmosfære som appellerer til alle sansene, gjennom kunst, musikk, blomster og matopplevelser. Grand er et fullservice hotell som har en rekke tjenester, blant annet roomservice, doorman, porterservice, minibar og fri tilgang på spa.»