Pris: Vi betalte 951 kr for et dobbeltrom. Hotellet oppgir at gjennomsnittsprisen er 844 kr. Frokost ikke inkludert. Døgnåpent treningsrom, gratis wifi.
Comfort Hotel Xpress, Møllergata 26, Oslo. 10 minutter å gå til ladestasjon i Sentrum P-hus.
Beliggenhet
10/10
Veldig sentralt og nær det meste. Ungt og urbant miljø med mange barer og spisesteder rett utenfor døren. Likevel et ganske stille område.
Rom
8/10
Relativt stort dobbeltrom med skrivebord, flatskjerm og telefon (herlig analogt) ut mot en stille bakgård. Til gjengjeld ser du rett i rommene på den andre siden, men du kan trekke for gardiner.
Standard
8/10
Kult design med personlige detaljer. Spreke tepper på rommene spritet opp med farger. Men spesielt heisene og rommet har den ørlille følelsen av at her begynner det å bli slitt.
Senger
5/10
Sengen gynger, og du synker ned på midten. Dynene er tynne og syntetiske, putene er det ok størrelse på. Det suser i airconditioningen, og jeg klarer ikke å slå den av. Ganske lytt ut til gangen.
Frokost
7/10
Ikke inkludert, men du kan kjøpe enkel frokost som rundstykker og croissanter (kr 20 kr), en liten pose med frukt, drikke og smurte skiver (kr 85 kr), yoghurt med granola (35 kr), fruktsalat (35 kr) og chiapudding (35 kr). Noen få sitteplasser.
Bad
6/10
OK størrelse, litt slitt. Det mangler fugemasse mellom flere av gulvflisene. Skulle gjerne ha kunnet trekke dusjforhenget helt til side, så man slipper et vått dusjforheng mot knærne når man sitter på toalettet.
Fellesområder
9/10
Bar og sitteområde i forbindelse med resepsjonen. Takterrasse med solsenger, bord og benker og utsikt over halve byen. Lite, nyoppusset treningsrom. Bordtennisbord i underetasjen.
Renhold
5/10
Greit nok, så vidt. Litt støv på noen flater og et litt velbrukt inntrykk, og under sengen ligger det et toalettpapir.
Valuta for pengene
8/10
Tja. Fine detaljer og super service i resepsjonen. Men havner likevel på bunn blant de tre billighotellene vi har testet i Oslo. Men får du rommet til en god pris, tåler det likevel sammenligningen med hoteller som er en del dyrere.
Etter en kjapp økt i treningsrommet, føles det helt greit å belønne seg selv med et glass vin og en pose potetgull på toppen av taket og se utover Oslo.
Eller du kan velge baren i resepsjonen. Eller hvorfor ikke bordtennisbordet i underetasjen?
Det føles litt trendy, og trendy passer godt med smarthotell-tankegangen, der automater og gjør det selv-løsninger forenkler og kutter kostnader.
Der er vi helt med, men da må ting funke, og informasjonen må være nyttig.
Alle hater kø. Sjekker du inn selv slipper du å vente. Du kan sjekke inn via SMS eller på nett før du ankommer hotellet, på iPad i lobbyen eller i Barception hvor det er folk på jobb 24/7. The future is here to stay! skriver hotellet i mailen jeg får ved bestilling.
Helt enig, jeg hater kø. La meg sjekke inn før ankomst.
Men hvor?
Hvilken SMS eller hvor på nettsiden?
Jeg finner det ikke.
Jeg har også fått beskjed om at jeg kan bruke telefonen som romnøkkel. Kult, tenker jeg.
Mobilen har jeg jo uansett alltid ved min side. Men hun hyggelige i resepsjonen forteller at den muligheten ikke finnes. Når jeg så skal sjekke ut igjen på automaten, finner ikke automaten meg ...
Før vi sjekker ut er det frokost.
Det er et enkelt konsept. Ferske rundstykker og croissanter, smør og syltetøy. I kjøleskapet kan du velge yoghurt, chiapudding, ferdigsmurte skiver, fruktsalat og drikke.
Du betaler for det du har lyst på og setter deg der det måtte være plass. Sitteplassene er ikke mange. Alternativet er å ta med seg maten på rommet, på takterrassen – eller bare ta den i hånden på vei ut.
(Hotellet ble testet i mai 2017. Ingen vet at vi tester hotellet når vi bor der).