STASELIG: Clarion Post troner i sentrum av Göteborg, men er ikke i nærheten av å gi valuta for pengene. Foto: Day Fotografi

Hotelltesten: Clarion Hotel Post, Göteborg

Plastikk-luksus

Noen hotellopphold blir minner for livet. Dessverre er det ikke så lett å glemme Clarion Hotel Post heller.

Publisert Sist oppdatert

Clarion Post 2018

74 poeng

Pris: Varierer kraftig, fra 1200 SEK i lavsesong til over 3000 SEK. Clarion Hotel Post, Drottningtorget 10, 411 03 Göteborg, Sverige. Tlf +46 31 61 90 00. https://www.nordicchoicehotels.no/hotell/sverige/goteborg/clarion-hotel-post/

Beliggenhet 10/10

Perfekt beliggende midt i Göteborg sentrum, noen få meter fra Centralstationen og med parkeringshus (med ladestasjon) få minutter unna, eventuelt «valet parking». Lett å kjøre inn fra E6.

Rom 6/10

Noen av rommene har fin utsikt over sentrum av byene, andre (som vårt) vender inn som i et atrium uten noe å se annet enn rommene som vendte inn på andre siden. Brukbart romslig, men uten noe vindu å åpne – og med et lufteanlegg som høres ...

Standard 9/10

Nyoppusset i et elegant, moderne design.

Senger 8/10

God seng, men syntetiske dyner og mange puter, som enten er veldig store eller ganske små.

Frokost 7/10

Veldig bra utvalg, både av brød, frukt, pålegg og müsli. Juice, melk og noen smoothies. God kaffe. For mange gjester vil kanskje omgivelsene framstå som elegante, vi føler det som om vi befinner oss i en nedrigget ballsal.

Bad 7/10

Bra størrelse, men med dusj i badekar. Shampo/balsam fra Clarions brand ble ikke etterfylt etter at vi brukte produktene første dag. Såpe på dispenser i dusjen gir ingen luksusfølelse.

Fellesområder 8/10

Stilig lobby-område, utendørsbasseng og lounge på toppen av hotellet i 13. etasje, treningsfasciliteter på «Skönhetsfabrikken» i samme bygg.

Renhold 10/10

Upåklagelig.

Valuta for pengene 3/10

Vi betalte 2500 (SEK) pr natt for enkle rom en helg, uten utsikt. Det føltes som et ran. Prisene varierer ekstremt fra natt til natt.

Den gamle postbygningen i sentrum av Göteborg åpnet i 2012 som et av prestisjehotellene i Choice-porteføljen. Kjeden har lagt ned betydelige beløp i oppussingen av denne mastodonten, og har et publikum deretter. Dette er et av stedene hvor man kan vise seg fram i Sveriges nest største by.

Og det skal innrømmes: Mye er lekkert, om enn fryktelig jålete.

Barene er staselige, bassenget på toppen ganske unikt i nordisk sammenheng, og de best utstyrte rommene hører hjemme i designblader.

Men på standardrommene – eller hotellets kongress-arena av en frokostsal – er det sant å si ikke mye som forsvarer prisen.

Rommene har ingen ting som går utover det absolutte minimum for et førsteklassehotell:

Her er det vannkoker og pulverkaffe, ingen dusjnisje (bare badekar), ordinært utstyrt minibar, ingen turndown-tjeneste (dvs. klargjøring av sengen for kvelden), høyst begrenset utvalg TV-kanaler, og dessverre går det ikke veldig fort unna i resepsjonen.

Det er ofte interessant å lese den kommersielle innholdsmarkedsføringen av steder som dette, når reklamemakerne bruker redaksjonelle begreper om produktet de selger. Om Post heter det da bl.a. at målet «er å bli selve bildet på nye pulserende Göteborg» og at hotellet «er mer enn god natts søvn, for hovedfokuset synes å være på det sosiale».

Vi vil velge litt andre ord:

Clarion Hotel Post er et artig sted for deg som vil observere folk som anstrenger seg for å bli sett.

For alle andre er det mest svett.