SKUFFELSE: Grand Hotell i Oslo ligger staselig til på Karl Johans gate, men er en skuffende opplevelse.
Hotelltesten: Grand Hotell, Oslo
Ikke så Grand
Det er ikke lenge siden Grand Hotel ble pusset opp, og det skinner i lobbyen. Velkomsten i døra kommer med et stort smil. Men oppholdet skal dessverre vise seg å bli en skuffelse.
Pris: 2195 kr med frokost, i et rom av nest nederste kategori. Gratis wifi, og gratis inngang til spa.
Grand Hotel, Karl Johans gate 31, Oslo. 3 minutter å gå til ladestasjon i Sentrum P-hus.
Beliggenhet
8/10
Karl Johans gate sier sitt. Midt i smørøyet, men vi havner ikke med flott utsikt til Stortinget, men en sidegate. Med veiarbeid og asfaltering utover normal arbeidstid, mye bråk.
Rom
7/10
Fint rom sånn umiddelbart, selv om vi føler stilen stemmer dårlig overens med historien og bygget. Rommet er litt skjemmet av slitasje, og mangler detaljene som gir følelse av luksus.
Standard
5/10
Veldig usikre på alt som skinner og glitrer. Det gir et litt billig preg, særlig når det mangler kvalitet i flere ledd. Vi får liksom ikke helhetsinntrykket til å stemme.
Senger
8/10
Gode (noen vil si alt for myke) senger. Dundyner og puter. Mykt og delikat sengetøy i hvit bomull.
Frokost
4/10
Stor skuffelse. Stekte egg med snerk. Juice og mel servert i kartonger. Lite oversiktlig og ingen å spørre. Kaffe som skjenkes akkurat i det du skal forsyne deg og er kald før du er tilbake.
Bad
5/10
Helt OK. Ikke noe mer. Ikke noe mindre. Håndklær, såper og plass var helt OK. Hårføneren var det dårlig futt i.
Fellesområder
10/10
Det er nyoppusset og fint i fellesområdene, så kan smak og behag diskuteres. Vi syntes det var lekkert. En en stille morgenstund i bassenget i toppetasjen ga virkelig en følelse av luksus.
Renhold
8/10
Ja, her var det rent og pent. Men vi gikk ikke med pekefinger på alle lister. Renhold har også psykologisk dimensjon, som kan gi en følelse av velvære i form av for eksempel lukt. Den mangler.
Valuta for pengene
5/10
Føles langt fra som noe luksushotell. Det holder ikke bare å si det, du må gjennomføre det også.
I resepsjonen er det også god stemning, og vi sjekkes raskt inn.
Det viser seg at prisene og kategoriene på nett ikke stemmer helt overens med listene over hvilke rom Grand Hotel faktisk har tilgjengelig, så enden på visa er at frokosten blir inkludert.
Bra håndtert!
Vi ender med et rom i toppetasjen som gir et helt OK førsteinntrykk. Vi er litt usikre på stilen som er valgt, med blant annet litt djerve farger og skinnende stoffer i gardinene.
Er den egentlig heldig til bygget og historien? Og noe luksusrom er dette ikke.
Det er merker på veggene, det mangler en god kaffemaskin, og det er ikke lys i skapene. Materialvalgene imponerer heller ikke.
Men med balkong, lys og luft er likevel mye gjort.
Badet er helt greit. Sjeldent dårlig hårføner, ellers ingenting som gjør spesielt inntrykk på oss, ei heller valget av sjampo og såpe.
Gangene er fine, personalet vi møter er blide, og morgenbadet i en tom spa-avdeling er et stort pluss.
Deretter følger frokosten, den blir dessverre en skikkelig nedtur. Opplevelsen skjemmes blant annet av mange uhell (ting går stadig i gulvet), en uoppmerksom frokostvertinne, drikkevarer som serveres i kartonger, ferdig stekte egg med snerk på.
I det hele tatt, dette er verken luksus, fristende eller lekkert, selv om det er godbiter innimellom, som vaflene.
Det er nesten så vi er flaue da vi oppdager at det er engelsktalende gjester på bordet ved siden av. De hadde kanskje antakelig ventet noe mer av et av hovedstadens tradisjonelle luksushoteller.
Det hadde i hvert fall vi.
(Testet av Motor-redaksjonen mai 2017. Ingen vet at vi tester hotellet når vi bor der)