En million Mazda MX-5
Mazda MX5 - en sportsbil-suksess uten sidestykke
Da første Mazda MX-5 rullet ut av fabrikken i Hiroshima i april 1989, var det få som kunne forestille seg hvilken suksess den skulle bli. Kanskje unntatt Bob Hall, en tidligere journalist, som hadde foreslått for Mazda å bygge en rimelig, toseters sportsbil med motoren foran og bakhjulstrekk. En suksess-oppskrift skulle det vise seg. I april kom bil nummer en million.
Det var i et møte i 1976 mellom Bob Hall, den gang journalist i Motor Trend, og Kenichi Yamamoto and Gai Arai, sjef for Mazdas utviklingsavdeling, at ideen om en lett og rimelig sportsbil etter mønster fra tradisjonsrike britiske biler som MG B og Triumph Spitfire kom opp. Det tok fjorten år før ideen ble til virkelighet og suksessen startet.
Da bilen ble vist første gang på Chicago Auto Show i februar 1989, hadde den en firesylindret motor på 115 hester, var bare 3,97 meter lang og kostet 14.000 dollar. Til tross for den lille motoren, klarte bilen 0-100 km/t på litt over åtte sekunder. Med vektfordeling 50 prosent foran og 50 prosent bak, var den en svært livlig bil å kjøre. Sportsbildrømmen kunne oppfylles av mange.
Les også: Verdens vakreste konseptbil
I oktober 1997 kom andre generasjon og allerede i 2000 ble den kåret til verdens mest solgte toseters sportsbil av Guinness World Records. Tredje generasjon kom i 2005, bygget etter samme oppskrift – lett og rimelig med bakhjulstrekk og sportslig kjøreoppsett. I april 2014 kom fjerde gerenasjon MX-5, riktignok med litt sterkere motor (131 hester), men med en pris her hjemme på fra rundt 300.000 kroner.
– Den sterke støtten fra alle entusiastene og eierne verden rundt, er en viktig årsak til at MX-5 er blitt en slik suksess, sier Mazdas president og CEO Masamichi Kogai i forbindelse med markeringen av at bil nummer en million rullet av samlebåndet 22. april. Med denne modellen setter vi kjøreglede i høysetet, noe som er blitt et varemerke for Mazda.
I Norge har den lokale eier-klubben mx5-miata.no rundt 300 medlemmer.