Lavere dekksalg enn ventet i sommer:
Nå sparer du mye penger på nye sommerdekk
Det er minst to gode grunner til at du bør kjøpe nye sommerdekk til bilen din nå i september: Det er nå sommerdekkene er som billigst. Men enda viktigere: Det er nå du har behov for de beste dekkene for å unngå å havne i farlige situasjoner.
– De forhandlerne som nå sitter med et lager av sommerdekk, ønsker å kvitte seg med dette. Det er mer penger å tjene på å bruke plassen til dekkhotell for kundene, enn å sitte med usolgte sommerdekk, sier produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann A/S.
– I tillegg må vi ha plass til vinterdekkene som er på full fart inn i butikken. Derfor er det mulig å gjøre gode kjøp på sommerdekk akkurat nå, sier Haukenes.
Les også: Motors sommerdekktest 2017
– Hvor mye du kan spare varierer fra forhandler til forhandler, men det er nok en god del hundrelapper. Ofte mer enn det også. Salget av sommerdekk har vært mindre enn forventet i år – vi er usikre på hvorfor – og det har nok medført at en del forhandlere sitter igjen med større lager enn vanlig, sier Haukenes, og legger til:
– Den aller viktigste grunnen til å kjøpe nye sommerdekk nå, er likevel at det nå utover høsten du har aller mest behov for gode dekk. Våte høstveier og slitte sommerdekk er en farlig kombinasjon. Med nye sommerdekk nå slipper du dessuten å stå i kø for dekkskift til våren.
Les også: Trikset som gjør at du ikke mister hjulet
Sparte 2500 kroner
Hvor mye du kan spare på å sjekke prisen hos flere forhandlere, har Motor.no sjekket. Vi brukte 20 minutter i telefonen for å sjekke prisen på nye dekk til en Audi A4 hos fire forhandlere.
Resultatet ble 2500 kroner spart på fire nye Continental-dekk.
Dyreste tilbud var på 7970 kroner, billigste på 5550.
«Vi har en super pris fordi vi ønsker å tømme lageret for sommerdekk», var forklaringen til forhandleren i Oslo.
NAF-magasinet Motor har testet akkurat hvor dårlige de slitte dekkene dine er på våte høstveier. Resultatene er skremmende.
Les også: Tre billige kinesiske dekk vi kan anbefale
Vannplaning: Nytt dekk 98 km/t – slitt 68 km/t
På en vei med 7 millimeter vann mistet ikke et nytt Goodyear veigrepet før ved 98 km/t.
Et Nokian-dekk med 3,2 millimeter mønster vannplanet i 73 km/t, mens et Nokian-dekk med 1,7 millimeter mistet alt veigrep allerede ved 68 km/t.
Det siste er altså et dekk som holder lovlig standard i Norge.
I sving er forskjellen enda større.
Når dekket vannplaner, flyter bilen som en båt og du mister all kontroll over bilen.
Forskjellen på bremsestrekningen til de nye og slitte dekkene høres kanskje ikke så stor ut.
Fra 80 km/t stopper Pirelli-dekkene på 30 meter – Nokian (1,7 mm) 39,5 meter.
Men når bilen med nye Pirelli-dekk klarer en bråstopp foran et fotgjengerfelt, vil bilen med de slitte Nokian-dekkene fortsatt ha en hastighet på 35 km/t når den treffer fotgjengeren.