Amerikansk bilgigant tester selvkjøring:
Skal selge biler uten ratt og pedaler i 2019
General Motors planlegger å starte en offentlig hent-og-bring-tjeneste med biler uten ratt og pedaler allerede i 2019. Bilprodusenten har søkt amerikanske myndigheter om tillatelse. Dersom den godkjennes kan så mange som 2500 biler i året bli satt inn i en ny form for taxi-virksomhet.
Bilen GM planlegger å bruke er bygget på elektriske Chevrolet Bolt – den samme bilen som vi i Norge kjenner som Opel Ampera-e.
Bilen kalles foreløpig Cruise AV og er fjerde generasjon selvkjørende bil fra San Francisco-selskapet Cruise Automation, som GM eier.
Bilen har 16 kameraer, 21 radarer og fem lidarer som skal holde orden på alt som skjer rundt bilen og gjøre bilens datamaskiner i stand til å treffe riktige beslutninger om den videre kjøringen.
Les også: Selvkjørende biler klarer ikke norsk vinter
I søknaden om å bruke de selvkjørende bilene på amerikanske veier, som er sendt til National Highway Traffic Safety Administration (NTHSA), beskriver GM sikkerhetssystemene i bilen.
GM-sjef Mary Barra har allerede avduket den første selvkjørende Chevrolet Bolt testbil.
– Vi kommer til å ha den samme høye standarden for sikkerhet som i dagens biler, selv om det skjer på en litt annen måte. Etter dagens regelverk kan vi ikke kjøre en bil uten et menneske bak et ratt og pedaler i trafikken, sier Paul Hemmersbaugh, som jobber med GMs selvkjørende strategi, til Automotive News.
En del sikkerhetseksperter er ikke like overbeviste om at en selvkjørende bil blir like sikker som dagens biler. Tvert imot mener de at bilene kan bli en fare for omgivelsene rundt seg.
Les også: VWs nye minibuss blir elektrisk og selvkjørende
En tillatelse fra føderale myndigheter vil bety at GM kan sette i drift en flåte med selvkjørende taxi'er i sju stater som ikke har forbud mot slike biler.
Hvor det er aktuelt å starte opp, ønsker ikke GM å si noe om.
Planen er å starte tester av bilen i Arizona, California og Michigan i løpet av kort tid.
Tanken er at du bestiller bilen med en app på telefonen.
– I de siste 18 månedene har vi jobbet for raskt å kunne sette alle disse systemene inn i biler som kan serieproduseres. Andre Cruise-modeller har allerede kjørt flere hundre tusen test-miles i vanskelig bytrafikk, sier sjefen for Cruise Automation, Kyle Vogt, til Automotive News.