TILBAKEKALLER: Svakheter ved kollisjonsputene fra Takata skaper trøbbel for GM-sjef Mary Barra.
TILBAKEKALLER: Svakheter ved kollisjonsputene fra Takata skaper trøbbel for GM-sjef Mary Barra.

Mer kollisjonspute-trøbbel:

GM må tilbakekalle sju millioner biler

General Motors må tilbakekalle og reparere rundt sju millioner store firehjulstrekkere og pickuper som kan være livsfarlige for føreren.

Publisert

Bilene er utstyrt med kollisjonsputer som inneholder en potensielt farlig del fra den japanske produsenten Takata. Tilbakekallingen gjelder både biler solgt i USA og andre land.

Delen har fått kollisjonsputer til å eksplodere, noe som har kostet minst 27 mennesker livet verden over, 18 av dem i USA.

Rundt 100 millioner biler av en rekke merker er tilbakekalt i en rekke land, men GM har siden 2016 unnlatt å etterkomme kravet fra amerikanske myndigheter.

Mandag slo National Highway Traffic Safety Administration fast at bilprodusenten må etterkomme kravet og skifte ut de farlige delene på en rekke av sine mest populære modeller, blant dem Chevrolet-modellene Silverado, Suburban, Tahoe og Avalanche, Cadillac Escalade og GMC-modellene Sierra og Yukon.

Utskiftningen er anslått til å koste GM nærmere 11 milliarder kroner.

(©NTB)