Skal fylles ut etter en kollisjon, og er et viktig dokument ved vurdering av ansvar.
Det er anbefalt å skrive skademelding i fellesskap umiddelbart etter uhellet, med hendelsen friskt i minne og dokumentasjon fra skadestedet.
Ved hjelp av skademeldingen kan forsikringsselskapet finne ut av hva som skjedde og overføre ansvaret på ansvarlig part.
NAF ønsker å minimere stresset med utfylling av skademeldingsskjema.
Tiden da du måtte passe på å ha med skademeldingsskjema og penn i bilen, er forbi.
Nå kommer endelig en digital løsning.
Redusere stress
- Nå er det slutt på at penn- og papirløsning stopper deg fra å melde inn bilskader. Vårt ønske er å bidra til å redusere stress og ubehag, i en situasjon mange opplever som krevende, sier Espen Andreassen i NAF.
Skademeldingen bør fylles ut på ulykkesstedet.
- De fleste har med seg mobilen når de er ute og kjører. Denne løsningen skal være oversiktlig og enkel å fylle ut selv på en liten mobil, utdyper Andreassen.
Annonse
Signere med BankID
Om ulykken inkluderer to biler, vil begge parter fylle ut hver sin del.
Løsningen er integrert med Statens Vegvesens systemer og henter ut bildata basert på registreringsnummeret.
Etter utfylling kan partene signere med BankID for trygg identifisering.
Lastes opp automatisk
- Digitalt skademeldingsskjema er enkelt å bruke, med gode forklaringer på alle feltene som skal fylles ut. Mye informasjon lastes også inn automatisk når du oppgir registreringsnummeret på bilen og mobilnummeret ditt. Du slipper også å laste ned en egen app, alt er tilgjengelig gjennom nettleseren, sier Andreassen.
Skademeldingsskjemaet finner du på skademelding.naf.no og er tilgjengelig for alle som har vært i trafikkuhell.
NAF mottar mange henvendelser fra medlemmer som har utfordringer med utfylling av skademelding.
Har det travelt
- Mange er usikre på hvordan skjemaet skal brukes og fylles ut. Andre er usikre på hva de skal gjøre når partene er uenige om hendelsesforløpet. I noen tilfeller glemmer man helt at det er noe som heter skademeldingsskjema, eller man har det travelt og tar papirarbeidet i etterkant, sier Audun de Flon i NAF Advokat.
- Mange bileiere har heller ikke skademeldingsskjemaet liggende i hanskerommet i bilen, eller de mangler kulepenn, legger han til.