DRØM ELLER MARERITT: Fords designere har fått utfolde seg med mange rare Fiesta-konsepter siden starten i 1974. Som denne Corrida sportsbilen. Foto: Ford

Designere i fri utfoldelse

Disse rare Fiesta-konseptene så aldri dagens lys

Ford Fiesta er en av Norges mest populære småbiler. Men underveis i utviklingen av bestselgeren testet Ford en håndfull beslektede konsepter som (heldigvis?) ikke ble noe av. Vi har plukket fram fem.

Publisert Sist oppdatert

I 1974 bygget Ford den hemmelige konseptbilen Bobcat. Det ble starten på eventyret som fikk navnet Fiesta – en av Norges mest populære småbiler.

På veien fram til i dag har Ford bygget mange rare konsepter basert på Fiesta som det ikke er blitt noe av.

Les også: Kommer med Fiesta-SUV neste år

Først et par fakta om originale Fiesta:

Toppfarten på dagens Fiesta ST200 er 230 km/t, mens originalen greide bare 136 km/t.

Første Ford Fiestaen kostet under 1856 pund, eller drøye 18.300 norske kroner, og kunne tankes for 57 kroner.

Her er noen av de mindre vellykkede:

FØRSTEMANN: Denne konseptbilen fra 1974, kalt Bobcat, var starten på eventyret Ford har hatt med Ford Fiesta.

 

OLÈ!: Dette konseptet kom i 1976. Den ble kalt Corrida og ble designet for å være maksimalt aerodynamisk for å spare penger på bensin.

 

ZIG OG ZAG: Fiesta Zig var en to-seters sportsbilvariant, mens Fiesta Zag var en liten varebil. De iøyenfallende konseptene debuterte i 1990.

 

KOFFERT I DØRENE: Dette konseptet fra 1980 ble selvsagt kalt Pockar. Genistreken var to matchende kofferter som kunne plasseres i dørene.

 

KJØLESKAP STANDARD: Allerede i 1989 pekte konseptbilen Fiesta Urban fremover med sin teknologi. Bilen var nemlig utstyrt med parkeringssensorer. Den hadde også kjøleskap i bagasjerommet og en bakdør som av en eller annen grunn ikke lot seg åpne.

 

BESTEFAR SUV: Er dette bestefaren til dagens mindre SUV-er? Fiesta Tuareg kom i 1979 og var designet for å komme seg frem overalt.