SMART NYKOMMER: Ford Puma blir snart å se på norske veier. Den kompakte SUV-en har en pris som starter på 275.800 kroner. Foto: Ford

Får smart varslingssystem som standard:

Fords nye SUV kan «se» rundt svingen

Nye Ford Puma blir først med den nye skybaserte varslingsteknologien, som i løpet av 2020 vil bli tilgjengelig i 80 prosent av Fords modeller.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nettbasert varslingsteknologi skal advare bilføreren om fare i trafikken.

Til våren kommer Fords nye, spennende kompakt-SUV, Puma, på markedet.

Den vil konkurrere blant annet mot VW T-Cross, nye Renault Captur (som kommer som ladbar hybrid) og Peugeot 2008 (som kommer som elbil).

Vi har tidligere omtalt nye Puma, som blant annet utmerker seg med smarte bagasjeromsløsninger.

Det er åpenbart ikke det eneste som er smart med bilen, for Ford forsikrer oss om at den også kan oppdage farer i trafikken før du selv har mulighet til å oppdage dem.

Videresender varsler over nett

Den nye teknologien er basert på kommunikasjon mellom biler, og kommer som standard på den nye mild hybrid-SUV-en Ford Puma.

Det dreier seg, ifølge Ford, om et helt nytt system for fareadvarsler som kan gi informasjon om viktige situasjoner, før de blir synlige for sjåføren eller bilens sensorer, som for eksempel rundt en sving.

Varslingssystemet for lokale farer mottar informasjon direkte via bilens oppkoblingssystem, FordPass Connect, fra lokale myndigheter, nødetater og andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen». 

Det skal kunne varsle om alt fra mennesker eller dyr i veibanen til ulykker, ras eller spesielt vanskelige kjøreforhold.

Les også: Her er bilene som scoret best i sikkerhetstest i 2019

Trenger ikke eget program

– Det som gjør dette systemet annerledes er at alle bilene er koblet opp mot den samme «skyen». Det er ikke noe behov for noe tredjeparts programvare. Dette er et stort og viktig skritt fremover. Advarslene er konkrete, spesifikke og tilpasset for å gi deg en tryggest mulig kjøretur, sier direktør for produktutvikling i Ford Europa, Joerg Beyer.

Det som utløser varslingen, er informasjon sendt fra andre tilkoblede biler som ligger foran deg i veibanen.

Det kan være alt fra informasjon om utløst kollisjonspute, til at nødblink er aktivert eller at vindusviskerne brukes. 

Mens tidligere varslingssystemer i stor grad har basert seg på at sjåførene i bilene foran selv la inn informasjon, gjør dette varslingssystemet dette av seg selv.

Advarslene blir synlige i bilens instrumentpanel hvis hendelsene foran i veibanen er relevant informasjon for sjåføren. Jo flere biler som er knyttet opp mot nettverket, desto mer effektivt er systemet. 

Les også: Her er alle Motors biltester

SER RUNDT SVINGEN: Informasjon om at det har skjedd en ulykke kan overføres i sanntid til bakenforliggende kjøretøy. Grafikk: Ford

Skal rulles raskt ut

Også informasjon fra veimyndighetene, databaser hvor ulykker blir registrert og andre rapporter fra trafikken skal bli tilgjengelig i systemet i sanntid, så bilføreren får informasjon dersom noe har oppstått rundt neste sving.

Produsenten opplyser at teknologien som først kommer i Ford Puma, skal bli gjort tilgjengelig i hele 80 prosent av alle Fords personbilmodeller i løpet av året.

Den norske Ford-importøren informerer at Ford Puma er tilgjengelig for bestilling. Leveringer til kunder vil starte mot slutten av januar.