«IKKE I MIN TID»: Ford-sjef Jim Hackett ser at utviklingen av selvkjørende biler tar lenger tid enn ventet. Foto: Ford Motor Company

Ford reviderer kjøreplanen:

Setter bremsene på for selvkjøring

Ford har vært en av de mest offensive bilprodusentene når det kommer til selvkjørende biler. Nå settes bremsene på – fordi operasjonen er mer kompleks enn antatt. Men Ford-sjef Jim Hackett tror fortsatt disse bilene vil forandre verden.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har vært for optimistiske i vårt anslag om når de selvkjørende bilene blir klare, sa Hackett på et arrangement i Detroit sist uke.

Det skriver Bloomberg.

Men stadig skal den første Ford’en rulle uten hjelp av sjåfør i 2021, da riktignok bare på lukkede områder.

– Når vi gjør gjennombruddet, kommer det til å forandre hvordan du får levert tannkremen din. Jeg ser nøyaktig for meg hvordan det vil skje, men jeg kommer ikke til å være sjef i Ford Motor Company den dagen dette settes ut i livet, sier Hackett.

Les også: Varsler Mustang-inspirert elbil med 60 mil rekkevidde

Innflytelse

Bilens egen teknologi er den minste av utfordringene. Langt mer krevende blir det å ordne logistikk, kjørestruktur og veinettene i byene.

– Når vi kommer med dette, vil det ha ekstrem innflytelse på hvordan vi flytter oss. Sannsynligvis vil vi ta inn nye alliansepartnere, slik at vi ikke trenger å ta all økonomisk risiko selv, sier Hackett.

Han har de siste årene ledet en omstilling som er anslått å koste selskapet over 90 milliarder kroner. I denne prosessen stenges flere fabrikker, samtidig som Ford avslutter deler av sedan-produksjonen til fordel for sportsbiler og SUV’er.

Les også: Snøhetta skal tegne Fords nye hovedkvarter