NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
Bilen er bra. Men appen er altfor dårlig. Er det grunn til å klage?
Bileieren spør:
Vi har en Skoda Enyaq iV80 og vi er godt fornøyd med bilen. Men hvor lenge skal man godta utfordringer med software utenfor bilen?
Appen har siden leveransen hatt «beta» [ord som brukes på førsteversjoner for å teste, red.anm.] på blant annet klimakontroll, og det er lotto om den virker eller ei.
Videre holder ikke bilen seg oppkoblet på det trådløse aksesspunktet som blant annet Easee-laderen står på.
Kan man påberope seg en mangel på dårlige kommunikasjonstjenester?
NAF svarer:
Bilen skal være i samsvar med det som er avtalt og leveres med det utstyret som den ble opplyst å skulle ha.
Det forutsettes også at dette utstyret skal fungere. Utfordringer med software vil kunne utgjøre mangler på lik linje med andre feil på bilen.
Det har imidlertid vært kjent at det er problemer med appen til blant annet Skoda Enyaq.
Hvis selger på forhånd har gjort oppmerksom på feilen vil det kunne være vanskelig å reklamere.
Silje Meek, NAF Advokat
På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.
Se andre spørsmål og svar!
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?