Spørsmål til NAF-ekspertene:
Kan jeg bryte en kjøpekontrakt på en ny bil?
Den vordende kjøperen understreker at det ikke er satt noen leveringsdato i kontrakten. Spiller det inn på forpliktelsene?
Spørsmålet:
Jeg har skrevet en kontrakt på en nybil, men det er ikke satt noen leveringsdato.
Er jeg da bundet til kontrakten, eller kan jeg bryte den uten omkostninger?
Det er ikke krysset av verken for dato, måned eller i rubrikken for forsinket levering.
NAFs ekspert svarer:
En kontrakt vil fremdeles kunne være bindende, selv om leveringstid ikke er avtalt i kontrakten.
Men når det gjelder leveringstiden, har forbrukerkjøpsloven en egen bestemmelse som regulerer nettopp de tilfellene der dette ikke er avtalt.
Regelen er da at bilen skal leveres uten unødig opphold, og senest innen 30 dager etter kjøp, hvis ikke annet er avtalt. Men det blir stadig vanligere at det er «annet» som er avtalt, for eksempel at selgeren tar kontakt når bilen er klar.
Dersom man avbestiller før levering, kan det være at det er avtalt et gebyr i kontrakten for dette. Hvis ikke kan selger kreve å få et tap erstattet. Det kreves da at selger kan dokumentere tapet. Som regel vil dette tapet være fortjeneste på et salg.
Jens Christian Riege, NAF Advokat
Se andre spørsmål og svar!
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?