NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når den bestilte bilen ikke kommer?
Bilen ble bestilt, det har gått nesten et år – og ingen bil er levert. Hvilke rettigheter har man da?
Bilkjøperen spør:
Hvilke rettigheter har jeg når det er nærmere et år siden jeg bestilte ny elbil?
NAFs ekspert svarer:
Når man har inngått en avtale om kjøp fra en forhandler, vil begge parter være bundet av den.
I første omgang må man derfor se på avtalen og hva den sier om leveringstid.
Har avtalt leveringstid passert, vil det være tale om en forsinkelse, og forbrukeren vil kunne fremme krav mot forhandleren. Mest aktuelt vil som regel være å kreve heving av kjøpet, eller å kreve erstatning for tap du lider som følge av forsinkelsen.
Skal man kreve heving, må man først gi forhandler en rimelig tilleggsfrist for å levere.
Hva som er «rimelig», må vurderes konkret, ut ifra den opprinnelige leveringstiden, årsaken til forsinkelsen, og andre forhold rundt kjøpet. Leverer ikke forhandleren innenfor tilleggsfristen, kan forbrukeren heve kjøpet.
Jens Christian Riege, NAF advokat
På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.
Se andre spørsmål og svar!
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?