KJØPE I UTLANDET? Trenger vi noe spesielt i Norge, eller er det grei skuring å kjøpe dekk i andre land?

Spørsmål til NAF-ekspertene:

Hva må jeg passe på hvis jeg kjøper vinterdekk i utlandet?

Så på dekk i Danmark – og lurte på om det var noen feller man bør være oppmerksom på.

Publisert

Spørsmålet:

Jeg er i Danmark nå og skal bytte til vinterdekk.

Er det noe jeg må passe på når jeg kjøper piggfrie dekk her i Danmark, slik at jeg ikke kjøper feil og kommer til Norge med feil dekk?

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAFs ekspert svarer:

Kravene til vinterdekk er at de skal være merket med «mud and snow» (M+S,MS, M&S, M-S) eller «3 peak mountain snowflake» (3PMSF/alpesymbolet).

Har dekkene dette, så er kravene til dekkene innfridd, men det kan være greit å vite at dekk som selges i Danmark, kan være såkalte «kontinentale dekk», som har bedre egenskaper på våt asfalt enn nordiske vinterdekk.

Nordiske vinterdekk passer generelt noe bedre for alle de ulike førene man kan oppleve i Norge. Men etter det jeg kjenner til, selges ikke disse i Danmark.

I Norge kan man kjøre med en lavere hastighetskode enn det som fremkommer i vognkortet (minimum hastighetskode Q, 160 km/t), men så lenge man er innenfor de andre elementene i vognkortet angående hjul/dekk, så ser jeg ikke flere ting man absolutt må kjenne til.

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF