NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og det virker som om Tesla ikke forstår norske reklamasjonsregler
Bileieren sliter med å få respons hos Tesla etter at hans Tesla Wall Connector har sluttet fungere skikkelig.
Bileieren spør:
Det gjelder reklamasjon på en Tesla Wall Connector (TWC) hjemmelader for elbil.
Den gir ikke signal til bilen slik at ladekabel låser og begynner lading. Feilen oppstår innimellom, og hyppigere de siste ukene.
Har vært i kontakt med ladeteamet til Tesla. De kommuniserer kun på engelsk via mail, og det virker ikke som de kjenner til lov om forbrukerkjøp og reklamasjonsfrist på inntil 5 år for feil på en lader i Norge. Har sendt flere mailer, og så langt har ikke Teslas ladeteam virket som de ønsker eller vil forstå at jeg vil få utbedret feilen.
Har dere noen tips på hvordan jeg kan gå frem videre, slik at lader blir byttet eller utbedret?
NAFs ekspert svarer:
Det er helt riktig at også kjøpet av en hjemmelader reguleres av forbrukerkjøpsloven, og loven vil gi deg en del rettigheter og muligheter.
Du sier ikke noe om hvor lenge det er siden du kjøpt denne, men det kan ikke være særlig tvilsomt at man må kunne forvente at denne skal kunne fungere som den skal, og det over en ganske lang tidsperiode. Gjør den ikke det, må du kunne reklamere til forhandler, det vil si Tesla, og kreve utbedring.
Det følger av forbrukerkjøpsloven at utbedring skal kunne skje innen rimelig tid, og uten kostnad for forbruker. Forhandler har etter loven i utgangspunktet to utbedringsforsøk for samme feil.
I noen tilfeller vil det kunne være diskusjon mellom forhandler og kunde om man faktisk står overfor en mangel eller ikke. Her virker det som om problemet er at de ikke gjør noe med dette i det hele tatt. I denne situasjonen bør du for det første i best mulig grad å prøve å dokumentere de feilene som oppstår, når dette skjer, og hvordan disse gir seg utslag.
Hvis forhandler fortsatt ikke gjør noe, så vil man etter loven kunne stå fritt til å få feilen undersøkt og eventuelt utbedret av noen andre, og kreve erstattet de utleggene dette medfører.
Det kan være fornuftig først å prøve å finne ut av hvor problemet ligger. Er det feil på hjemmeladeren, er det feil på det elektriske anlegget, eller kan feilen ligge i bilen som sådan? Hvis forhandler ikke gjør noe, vil det for eksempel kunne være fornuftig å få en elektriker til å se på anlegget og laderen.
Vigdis Svennungsen, NAF Advokat
På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.
Se andre spørsmål og svar!
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?