KLENODIUM: Hva gjør man hvis man vil registrere en gammel motorsykkel med uviss opprinnelse? Bildet viser en Ariel 350 fra 1948.
KLENODIUM: Hva gjør man hvis man vil registrere en gammel motorsykkel med uviss opprinnelse? Bildet viser en Ariel 350 fra 1948.

Spørsmål til NAF-ekspertene:

Er det blitt umulig å registrere gamle motorsykler?

Er det bare å gi opp en veteransykkel uten papirer, på grunn av nye regler?

Publisert Sist oppdatert

Spørsmålet:

Jeg har hørt at det er kommet nye regler for å få registrert gamle sykler. Det holder etter sigende ikke med salgsmelding , du må nesten ha med deg tidligere eier ned på tilsynet for å få verifisert at dette er en lovlig transaksjon.

Mitt store problem er da som følger: Jeg kjøpte en gammel 350 ccm veteransykkel for cirka 50 år siden. Den har stått på låve hos meg siden da. Jeg har nå lyst til å restaurere den ferdig og få den i bruk igjen.

Men så vidt jeg nå kan skjønne, er det bare å hive den? Jeg har også en gammel «kriger», en Ariel 350, stående. Den ville jeg også gjerne ha på veien. Den er angivelig kjøpt på en av Hærens auksjoner for 40–50 år siden. Papirer på noe av dette finnes ikke.

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.
  • Vil du spørre om noe? Du er velkommen til å sende spørsmålet ditt til [email protected].

NAFs ekspert svarer:

Når det gjelder mulighet for registrering av de gamle motorsyklene du har, så må du sende en søknad til Statens vegvesen som du finner på [email protected].

Her må du oppgi cirka årsmodell, rammenummer, eventuelt motornummer. Videre må du oppgi cirka når og hvor du fikk tak i eller kjøpte disse, og hvor lenge du har hatt dem i din eie.

Send inn dette, så vil trafikant- og kjøretøytjenester i Statens vegvesen kunne hjelpe deg.

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.

Se andre spørsmål og svar!