GIR RÅD: Lene Drange erfarer at de fleste i Luksusfellen har både én, to og tre bilkontoer.

Kjedene tilbyr verksted-kreditt:

Derfor skal du ikke ta service på «krita»

– Det blir ofte dyrt, og det er enklere å bruke enda mer penger, sier Luksusfellens Lene Drange.

Publisert Sist oppdatert

Programlederen i Luksusfellen, som også driver den populære Instagram-kontoen Snaponomi, erfarer at nesten alle deltakerne i Luksusfellen har én, to eller til og med tre ulike bilkontoer.

– Det er ingen problem dersom man betaler før det løper på renter og gebyrer. Men det er nok litt for mange som glemmer kreditten. Det er disse bankene lever på, og det er dessverre mange som glemmer, sier Drange.

Gebyrer

Flere verkstedkjeder, blant annet Mekonomen, Meca og Sjekkpunkt har nå kampanjer hvor de forsøker å få deg til å ta service og reparasjoner hos dem, selv om du ikke har råd – og kontoen er tom.

Verkstedkjedene tilbyr rentefri betalingsutsettelse. Men du må likevel etter en periode betale høye gebyrer.

Og venter du for lenge med å betale, plusses høye renter på – slik at verkstedregningen blir mye større enn den ville vært med kontant betaling.

18 prosent

Motor har sett nærmere på kredittløsningene til fire store verkstedkjeder.

Mekonomen, som har ca. 330 bilverksteder over hele Norge, tilbyr frem til nyttår utsatt betaling av verkstedregningen til mars neste år. Etter det påløper det gebyrer og etter hvert også renter på opp mot 18 prosent. Det er himmelhøyt over boliglånsrentene.

Betaler du en verkstedregning på 15 000 kroner over ett år, må du betale 935 kroner i gebyrer.

Nøyaktig like mye koster det i gebyrer hos både Bilxtra-kjeden og Sjekkpunkt-kjeden.

Meca-kjeden har samme kampanjetilbud som Mekonomen.

Men de har litt lavere gebyrer – slik at en verkstedregning på 15.000 kroner plusses på med 545 kroner, dersom du betaler ned over ett år i månedlige terminer.

DYRT: Mekonomen er blant verkstedkjedene som frister med kreditt. Men det kan likevel bli dyrt, selv om det i en periode ikke er renter og gebyrer - og du får utsatt betalingsfrist.

– For lett

Økonomisk rådgiver Lene Drange mener det er en dårlig utvikling at stadig flere tilbyr vedlikehold på kreditt, enten det er dyrleger, tannleger – eller bilverksteder.

– Dersom bilreparasjonen koster 10.000 kroner, og man har en høyere kredittramme, er det lett å bruke enda mer, på for eksempel å bytte vindusviskere og dekk før det er nødvendig. Mange hadde vært mer restriktive dersom de skulle dratt Visa-kortet sitt.

– Godt tilbud

Verkstedkjedene forsvarer kreditt-ordningen sin.

Daglig leder Tore Stensbøl i Meca stiller også spørsmål ved om EU-kontroll, service på bilen og dekk-kjøp er forbrukskjøp.

– Vårt tilbud er et godt tilbud som gjør at kundene kan kjøre rundt i en sikker bil, sier Stensbøl.

Både han og kjedesjef Dag-Inge Simonsen i Mekonomen påpeker at deres kredittkort kun kan brukes hos den enkelte kjede.

– Og de som har konto hos oss gjenbruker denne ved neste besøk på verkstedet, sier Simonsen.

– Rimeligere

Hverken Mekonomen eller Meca vil ut med hvor mange kredittkunder de har. Tore Stensbøl i Meca understreker at antall avslag på kreditt øker.

– Da unngår vi de som ikke bør få kreditt, sier han.

Dag-Inge Simonsen i Mekonomen peker på at det ikke er alle som har likviditet til å betale større reparasjoner kontant.

– Benytter man delbetaling etter den kostnadsfrie perioden er det fortsatt rimeligere enn å benytte vanlige kredittkort som betalingsmiddel.

– Hva tenker du om at forbrukerøkonomer advarer mot slik kreditt?

– Vi er klar over at alle former for kreditt kan være skummelt for de som ikke har orden i økonomien. Men vår oppgave er ikke å moralisere over de som ønsker å benytte dette tilbudet.

Lett å glemme

Lene Drange i Luksusfellen advarer mot å glemme innvilgede betalingsutsettelser.

– Det er kjipt å betale en verkstedregning seks måneder etter at du var på verkstedet. Du tenkte sikkert at «den tar jeg når feriepengene kommer». Men når juni faktisk er der, er det ekstremt mye annet du også skal bruke penger på, sier Drange.