Det foretas nemlig jevnlig endringer i protokollen, altså oppskriften på hvordan testene skal utføres og tolkes.
Rapportene fra hver test var i begynnelsen på tre A4-sider - nå er de oppe i 17.
Annonse
Mer fundamental endring
Denne gangen har da også Euro NCAP endret og forsterket sikkerhetsevalueringen mer på en mer grunnleggende måte enn vanlig.
På sine nettsider informerer de:
«2020-rangeringene er vesentlig forskjellige fra de foregående årene, og stjernevurderingen bør ikke sammenlignes direkte med de foregående årene».
Viktigste endringer i protokollen:
Selve kjernetesten er blitt endret. Blokken bilen treffer i offset-kollisjon (altså delvis frontkollisjon, som er den vanligste front-mot-frontsituasjonen), er blitt aktiv – det vil si at den nå beveger seg mot bilen.
De ulike evalueringene er fortsatt gruppert innenfor fire hovedbolker:
voksenbeskyttelse (fører og passasjer)
barnebeskyttelse
beskyttelse av sårbare trafikanter (tidligere fotgjengerbeskyttelse)
systemer for sikkerhetsassistanse.
Det er flere tester under hver av dem, med en maksimal poengscore som kan oppnås. For hver regnes det ut hvor mange prosent de tildelte poengene utgjør av maksimalt oppnåelig poengsum.
Annonse
Yaris stråler i test
Siden Toyota innførte sin rekke av sikkerhetsløsninger under samlebetegnelsen Safety Sense, har den japanske produsenten profilert seg sterkt på sikkerhet.
At det har båret frukter bekreftes nå av Euro NCAP, som skryter av resultatene den lille bilen oppnår i testen.
Videoen viser hvordan de ulike kollisjonstestene foregår:
Med 86 prosent score for beskyttelse av voksne, 81 prosent for beskyttelse av barn, 78 prosent for beskyttelse av sårbare trafikanter og 85 prosent for sine sikkerhetssystemer er ildprøven bestått for fjerde generasjon Toyota Yaris.
Småbilen blir dermed første bil som kan smykke seg med fem stjerner under det nye og strengere testregimet til Euro NCAP.