DET GIKK BRA...: Toppscore - tross bilens utseende etter krasjen med ny protokoll.

Toyota Yaris først ut med toppscore:

Euro NCAP fornyer kollisjonstestingen

Siden 1997 var ikke kjerne-testen hos Euro NCAP blitt endret.

Publisert Sist oppdatert

Euro NCAP

  • Et europeisk kontrollorgan for trafikksikkerhet, basert i Brussel
  • Startet med uavhengige kollisjonstester i 1997
  • Oppdaterer jevnlig sikkerhetskrav og testprotokoll
  • Har vært en sterk motivator bak utbredelsen av beskyttende tiltak og sikkerhetssystemer på nye biler

Det ante oss at det ville komme - og nå er det på plass.

Hva snakker vi om ? Jo, kollisjonsputen mellom fører og passasjer.

Den som skal hindre skadene som oppstår når de to kastes sidelengs og støter sammen under en kollisjon.

Det var da vi prøvekjørte nettopp småbilen Toyota Yaris i vinter at vi fikk dette presentert første gang.

Da 4. generasjon Hyundai Tucson nylig ble avduket, ble det gjort et poeng av at denne modellen også har denne sikkerhetsfinessen.

Sikkerhetslisten legges stadig høyere

Dette er bare det nyeste eksempelet på at Euro NCAPs rolle når det gjelder forbedring av sikkerhet i biler, er viktig.

Vi gjorde tidlig i år en oppsummering av året 2019 med modellene som toppet i sikkerhetstestene det siste året under «gammelt» testregime.

Det foretas nemlig jevnlig endringer i protokollen, altså oppskriften på hvordan testene skal utføres og tolkes.

Rapportene fra hver test var i begynnelsen på tre A4-sider - nå er de oppe i 17.

Mer fundamental endring

Denne gangen har da også Euro NCAP endret og forsterket sikkerhetsevalueringen mer på en mer grunnleggende måte enn vanlig.

På sine nettsider informerer de:

«2020-rangeringene er vesentlig forskjellige fra de foregående årene, og stjernevurderingen bør ikke sammenlignes direkte med de foregående årene».

Viktigste endringer i protokollen:

  • Selve kjernetesten er blitt endret. Blokken bilen treffer i offset-kollisjon (altså delvis frontkollisjon, som er den vanligste front-mot-frontsituasjonen), er blitt aktiv – det vil si at den nå beveger seg mot bilen.
  • Sidekollisjonsevalueringen er grundigere - blant annet med måling av belastning på motsatt side.
  • Bilen tildeles nå poeng for SOS-funksjon – altså hvor godt bilen selv kan yte hjelp etter en ulykke, med automatisk oppringning til nødetatene.
  • Det er gjort endringer i evalueringen av aktive sikkerhetssystemer, som rygging eller retningsendring over gang/sykkelvei
  • Evaluering av assistansesystemer inkluderer nå evnen til å holde kontroll med førerens grad av årvåkenhet.

Fire grupper tester

De ulike evalueringene er fortsatt gruppert innenfor fire hovedbolker:

  • voksenbeskyttelse (fører og passasjer)
  • barnebeskyttelse
  • beskyttelse av sårbare trafikanter (tidligere fotgjengerbeskyttelse)
  • systemer for sikkerhetsassistanse.

Det er flere tester under hver av dem, med en maksimal poengscore som kan oppnås. For hver regnes det ut hvor mange prosent de tildelte poengene utgjør av maksimalt oppnåelig poengsum.

Yaris stråler i test

Siden Toyota innførte sin rekke av sikkerhetsløsninger under samlebetegnelsen Safety Sense, har den japanske produsenten profilert seg sterkt på sikkerhet.

At det har båret frukter bekreftes nå av Euro NCAP, som skryter av resultatene den lille bilen oppnår i testen.

Videoen viser hvordan de ulike kollisjonstestene foregår:

GODKJENT: Fem stjerner i hittil strengeste Euro NCAP-sikkerhetstest.

Med 86 prosent score for beskyttelse av voksne, 81 prosent for beskyttelse av barn, 78 prosent for beskyttelse av sårbare trafikanter og 85 prosent for sine sikkerhetssystemer er ildprøven bestått for fjerde generasjon Toyota Yaris.

Småbilen blir dermed første bil som kan smykke seg med fem stjerner under det nye og strengere testregimet til Euro NCAP.

Alle resultatene og forklaringene finnes her.

Bilder fra testen. Bla med pilene øverst: